I-Zpravodaj COŽP

Kabinet env. studií

Centrum pro otázky životního prostředí UK

English

     

Souhrn návrhu 6. akčního plánu pro životní prostředí Evropské unie

Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volba

Šestý akční program Evropského společenství pro ochranu životního prostředí 2001-2010

V prvním roce 21. století přijala Evropská Komise návrh na nový Akční program pro ochranu životního prostředí na příštích 5-10 let. Tento Program je dalekosáhlý. Dokument, který právě čtete, vymezuje čtyři priority ochrany životního prostředí a některé činnosti, které jsou určeny pro řešení těchto priorit, a dále navrhuje nové způsoby dosahování našich environmentálních cílů.

Evropské životní prostředí - témata

V jakém životním prostředí chceme žít? Jaké životní prostředí bychom si přáli odkázat svým dětem a svým vnoučatům? To je výchozí bod nového Akčního programu ochrany životního prostředí: Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volba, který Komise navrhuje členským státům a Evropskému parlamentu.

Všichni věříme, že vzduch, který dýcháme, voda, kterou pijeme, a potrava, kterou jíme, by neměly být znečišťovány škodlivými látkami. Chceme se vyhnout hrozbě a nejistotě klimatické změny. Čisté a zdravé životní prostředí je naprosto nezbytné pro kvalitu života, kterou si přejeme pro nás samotné dnes a pro naše děti v budoucnosti.

Ochrana naší planety představuje výzvy i příležitosti. Prostřednictvím efektivnějšího a lepšího využívání přírodních zdrojů můžeme přerušit staré vazby mezi ekonomickým růstem a poškozováním životního prostředí. Můžeme více prosperovat a současně žít více "zeleně".

Mnoho lidí v Evropě si dnes již uvědomuje, že je třeba zahájit činnost pro ochranu naší planety a k přísnějšímu a efektivnějšímu využívání našich přírodních zdrojů. Musíme se chopit příležitostí k inovaci, která může zlepšit naše životní prostředí i ekonomiku. Začínáme přijímat větší zodpovědnost za své vlastní chování a jeho dopady na životní prostředí. Jednotlivci, rodiny, podniky a sdružení pro ochranu životního prostředí nyní usilují o recyklaci odpadů, úspory energie, kupování "zelených" produktů a ochranu venkova.

Za posledních třicet let jsme dosáhli pokroku. Od sedmdesátých let Evropská unie zavedla soubor opatření pro ochranu životního prostředí. Politiky Evropské unie vedou například k významnému zlepšení kvality ovzduší a vody.

Nicméně zbývá vykonat ještě mnoho práce. Tlaky na životní prostředí vzrůstají. Musíme se vypořádat s klimatickou změnou, s chátráním našeho venkova, s rostoucím objemem odpadu a s chemikáliemi, které se dostávají do potravy, ovzduší a vody. Pokud má pokrok pokračovat, musíme nyní klást životní prostředí do ohniska rozhodování na jakékoliv téma: od dopravy po energetiku, od průmyslu po zemědělství.

Zkrátka potřebujeme se zaměřit na společnost, kde vozidla nebudou znečišťovat atmosféru, odpady mohou být recyklovány nebo bezpečně likvidovány a produkce energie nepovede ke klimatické změně. Naše děti nesmí být zasahovány škodlivými chemikáliemi z hraček nebo potravy. Krajiny a život divoce rostoucích rostlin a volně žijících živočichů nesmí být ohrožovány rozvojem lidstva.

Výzvy ochrany životního prostředí, kterým čelíme v prvním desetiletí nového milenia, jsou výzvami globálními. Tyto problémy se neohlížejí na národní hranice. Degradace životního prostředí v ostatních zemích ovlivní i náš díl životního prostředí a tedy i kvalitu našeho života. Přestože se najdou lidé, kteří tvrdí, že spotřebujeme více než svůj spravedlivý podíl na celosvětových zdrojích, Evropská unie také přijala vůdčí roli ve významných mezinárodních dohodách o ochraně životního prostředí.

Nejedná se pouze o záležitost pro politiky a průmysl; týká se každého z nás. Environmentální problémy, jako je klimatická změna, nemůžeme vyřešit sami: Je zapotřebí soustředěného mezinárodního úsilí. Všichni musíme sehrát svou roli - jako jednotlivci, zaměstnavatelé nebo zaměstnanci, vlády, spotřebitelé, i jako rodiče - jedná se o naši budoucnost - o naši volbu.

Co dělá Evropská unie?

Šestý akční program ochrany životního prostředí se soustředí na oblasti, kde je třeba vyvíjet více činnosti, a o to se postarají nové Evropské iniciativy. Program stanovuje cíle pro příštích deset let a dále. Klíčem k dlouhodobému blahobytu v Evropě i v okolním světě je "trvale udržitelný rozvoj": nalézání způsobů zlepšování kvality našeho života, aniž bychom způsobovali škody životnímu prostředí, budoucím generacím nebo lidem z vyspělých i rozvojových zemí.

Potřebujeme v tomto směru především podporovat podniky, a to jak na dobrovolných základech i prostřednictvím legislativy. Zvýšená pozornost, věnovaná environmentálním opatřením, zvýší efektivnost a produktivitu. Rozšiřující se trhy pro zelené zboží povedou ke zvýšené inovaci a rozšiřování pracovních příležitostí. Evropské podniky budou na základě tohoto rozšířeného trhu prosperovat. Šestý akční program ochrany životního prostředí takové rozvoje podporuje a povzbuzuje.

Existují čtyři oblasti, kde je zapotřebí nového úsilí a nových impulsů. Komise doporučuje, abychom vyvíjeli zesílenou činnost pro:

·        Zamezení  změny klimatu

·        Ochranu přírody, planě rostoucích rostlin a volně žijících živočichů

·        Řešení otázek, týkajících se životního prostředí a zdraví

·        Ochranu přírodních zdrojů a odpadového hospodářství

Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volbase nezabývá pouze ochranou životního prostředí pro současnost a budoucnost; zabývá se také zvyšováním kvality života pro každého z nás.

Zamezení změny klimatu

Přibývá důkazů, že klimatická změna se skutečně odehrává. Lidské aktivity vedou k vyšším celkový teplotám. Za posledních 100 let průměrné teploty v Evropě stouply přibližně o 0,8°C a do roku 2010 budou pravděpodobně dále stoupat o 1-6°C. V poslední době jsou následky takové klimatické změny až příliš zřejmé- možným znamením toho, co nastane, jsou vážné záplavy a bouře.

5 % světové populace žije v Evropské unii, kde je produkováno přibližně 15 % globálního objemu skleníkových plynů. Především silniční doprava a výroba energie produkují skleníkové plyny, které způsobují zvyšování teploty, což deformuje podnebí: oxid uhličitý (CO2), metan a oxidy dusíku, stejně jako takzvané fluorované plyny.

Evropa se musí ujmout vedení v omezování emisí. To znamená především dosažení cíle snížit do roku 2008-12 emise o 8 % úrovně z roku 1990, jak bylo schváleno v japonském Kyotu. Pokud se máme vyhnout vážnému předpovídanému vzestupu emisí, který by byl výsledkem zvýšeného cestování automobily a letadly v příštím desetiletí, musíme se znovu zamyslet nad našimi dopravními politikami. Změnit se musí také naše energetické systémy, větší roli by mělo hrát například využívání sluneční a větrné energie.

Všichni musíme sehrát svou úlohu: je možné udělat více pro ochranu půd a lesů, které účinkují jako "jímky", protože absorbují oxid uhličitý z ovzduší, a podniky se musí zaměřit na přinejmenším 1% zvýšení efektivnosti využívání energie ročně. A dokonce i pokud se nám podaří úspěšně snížit emise, nevyhneme se určitému stupni klimatické změny. Musíme své infrastruktury přizpůsobit tak, aby vydržely extrémy počasí. Musí se zlepšit zdravotní a pohotovostní služby, protože je pravděpodobné, že dojde k většímu rozšíření žaludečních i jiných onemocnění.

Naším cílem je stabilizovat koncentrace skleníkových plynů v atmosféře na úrovni, která nebude vyvolávat nepřirozené změny v zemském podnebí.

·        V krátkodobé až střednědobé perspektivě je naším cílem do období 2008-12 omezit emise skleníkových plynů o 8 % v porovnání s úrovní  roku 1990 (podle Kyotského protokolu);

·        V dlouhodobé perspektivě musíme snížit celkové emise ještě více, do roku 2020 přibližně o 20-40 % úrovně z roku 1990;

·        Pro začátek Program zdůrazňuje nezbytnost usilovat o dlouhodobý cíl 70% snížení emisí, stanovený na mezivládním jednání o klimatické změně.

Abychom to dokázali, musíme:

·        Dosáhnout mezinárodní dohody o Kyotském protokolu a uplatnit jej v praxi;

·        Stanovit cíle pro zastavení emisí skleníkových plynů v hlavních ekonomických sektorech;

·        Do roku 2005 zavést systém pro obchodování s emisemi skleníkových plynů v rámci Evropské unie;

·        Podporovat využívání obnovitelných zdrojů energie, jako je energie slunce a větru;

·        Pomáhat členským státům s přípravami na následky klimatické změny.

Ochrana přírody, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin

Ochrana přírody a biodiversity není oblastí, vyhrazenou pouze pro ekology nebo milovníky ptactva. Zabývá se péčí o to, aby přírodní systémy i nadále plnily svou funkci, systémy, které nám poskytují ovzduší, potravu a vodu. Znamená to snižování nebezpečí povodní pomocí zajištění, že nebudeme ztrácet lesy nebo nadužívat zemědělskou půdu. Příroda je ohrožena z mnoha stran, od znečišťování, způsobovaného kyselými dešti a úniky chemikálií, po přelovování rybích populací nebo devastaci venkova.

V Evropské unii je ohroženo 38 % druhů ptáků a 45 % druhů motýlů. V severní a západní Evropě bylo ztraceno 60 % mokřadů. Dvě třetiny našich stromů trpí důsledky znečištění a v jižních částech pokračující eroze půdy vytváří pouště. Musíme zahájit činnost na ochranu těchto nenahraditelných přírodních zdrojů dříve, než bude příliš pozdě. Půda, významný přírodní zdroj, potřebuje ke svému vzniku tisíce let. Stejně tak ale může být takřka přes noc ztracena vinou rozvoje, nebo postupně vinou eroze. Až dodnes nepatřila ochrana půdy mezi hlavní politiky Evropské unie, ale vzhledem k rozsahu tlaků, způsobených znečišťováním a erozí, musí být vyvinuty nové politiky.

Musíme se lépe starat o moře kolem nás a vyhnout se přehnanému rybolovu, poškozování mořského dna, a chránit moře proti ropnému a chemickému znečišťování. Lesy jsou klíčovými přírodními zdroji, s kterými musíme hospodařit s největší péčí. Již jsme zahájili programy na financování zemědělských metod  příznivých pro životní prostředí, a na ochranu přírodních stanovišť. Systém Natura 2000 ustavuje síť chráněných území, která již pokrývá 12 % celého území Evropské unie.

Jsme závislí na zdravých přírodních systémech a chceme ve svých dětech pěstovat vědomí o kráse přírody. Máme zodpovědnost za ochranu tohoto přírodního zdroje v zájmu vlastního bezpečí i v zájmu budoucích generací.

Naše cíle jsou tedy následující:

·        chránit a v případě potřeby obnovovat strukturu a funkčnost přírodních systémů;

·        zastavit ztrátu biodiversity v Evropské unii i v celosvětovém měřítku;

·        chránit půdy proti erozi a znečištování.

Abychom těchto cílů dosáhli, musíme:

·        Chránit svá nejcennější stanoviště pomocí rozšiřování programu Společenství Natura 2000;

·        Zahájit akční plány na ochranu biodiversity;

·        Vyvinout strategii na ochranu mořského životního prostředí;

·        Rozšířit národní a regionální programy pro další prosazování trvale udržitelného lesního hospodářství;

·        Zavést opatření pro ochranu a obnovu krajin;

·        Vyvinout strategii pro ochranu půdy;

·        Koordinovat úsilí členských států o zvládání nehod a přírodních katastrof.

Činnost pro ochranu životního prostředí a zdraví

Dnes již chápeme, že znečišťování životního prostředí způsobuje řadu problémů pro lidské zdraví, od alergií a neplodnosti po rakovinu a dětskou úmrtnost. Navzdory zlepšením kvality ovzduší v Evropské unii mnoho dětí dostává astma. Dále trpíme rostoucím hlukovým znečistěním. Péče o naše zdraví - tím nemyslíme pouze absenci nemocí, ale také fyzický, mentální a sociální blahobyt.

Vztah mezi zdravím a životním prostředím je často komplikovaný. Potřebujeme mu lépe porozumět. Úloha Evropské unie musí spočívat v identifikaci nebezpečí a stanovení standardů - zejména pro ochranu citlivých skupin, jako jsou děti nebo staří lidé. To znamená, že pokud je to možné, musíme respektovat principy předběžné opatrnosti a předcházení rizikům.

V současné době se používá přibližně 30 000 uměle vyrobených chemikálií. Přestože Evropská unie již má přísné předpisy , které jejich používání usměrňují, víme velice málo o mnoha hrozbách, které tyto chemikálie představují pro naše zdraví. Zároveň ovšem přinášejí společnosti mnoho výhod v oblasti lékařství, průmyslu i jinde. Pro řízení jejich využívání tedy potřebujeme spolehlivý způsob hodnocení a omezování jejich dopadů na životní prostředí.

Pesticidy, využívané v zemědělství, vyžadují zvláštní pozornost, zejména proto, aby přestaly kontaminovat podzemní vodu, která nám dodává přibližně 65 % pitné vody. Pesticidy musí být využívány zodpovědně a pouze v takových množstvích nebo koncentracích, aby bylo omezeno riziko, které představují pro zdraví.

Naše pobřežní vody pro koupání, pitná voda a ovzduší jsou čistší než bývaly. Ale znečišťující látky i nadále představují zdravotní problémy, především ve městech. Evropská unie se musí ujistit, že existující předpisy jsou prosazovány. Naše vodní zdroje musí být využívány trvale udržitelným způsobem.

Hluk ovlivňuje zdraví a kvalitu života přinejmenším jedné čtvrtiny obyvatelstva Evropské unie. Zvyšuje stres, narušuje spánek a může zvýšit nebezpečí srdečních onemocnění. Nová legislativa zaváže státní úřady k vypracování "hlukových map" a stanovení cílů pro hluk při rozhodování o plánování.

Naším cílem je dosáhnout takové kvality životního prostředí, aby úrovně člověkem vytvořených znečišťujících látek nepřinášely významné dopady na lidské zdraví a aby lidské zdraví neohrožovaly.

Abychom tohoto cíle dosáhli, musíme:

·        Pomocí důkladnějších výzkumů zvýšit pochopení vazby mezi znečišťováním životního prostředí a lidským zdravím;

·        Brát pečlivě v úvahu zdravotní standardy pro nejzranitelnější společenské skupiny;

·        Omezit rizika z využívání pesticidů;

·        Vyvinout novou strategii ohledně znečišťování ovzduší;

·        Reformovat náš systém snižování rizika, vyplývajícího z využívání chemikálií.

Přírodní zdroje a odpady

Obnovitelné zdroje této planety, jako je voda, ovzduší, dřevo a ryby, jsou rapidně vyčerpávány následkem populačního růstu a ekonomického rozvoje, zatímco naše využívání neobnovitelných zdrojů, jako jsou kovy a nerosty, mění životní prostředí navždy. Jak se Evropská společnost stává bohatší, generujeme více odpadu, který zase zabírá cenný prostor a znečišťuje ovzduší a půdu. Tento odpad často obsahuje vzácné suroviny , které by mohly být opětně zpracovávány a recyklovány. Potřebujeme vyvinout strategii pro vyřešení zachování našich přírodních zdrojů. Musíme oddělit trend růstu produkce odpadu od ekonomického růstu.

Evropská unie se musí soustředit na způsoby poskytování produktů a služeb při menší intenzitě využívání zdrojů, a dále na odpadovou prevenci. Mnoho může být dosaženo informováním spotřebitelů, podporováním výzkumu a technologického vývoje nových produktů, stejně jako vytvářením dobrých příkladů pro podniky a možná zvyšováním daní z využívání přírodních zdrojů.

Náš přístup k odpadovému hospodářství je založen především na  prevenci vzniku odpadů, poté následuje recyklace, opětné zpracovávání a spalování odpadů, a konečně skládkování, ale pouze jako poslední možnost. Cílem je do roku 2010 omezit objem odpadu, který jde ke konečné likvidaci, o přibližně 20 % úrovně z roku 2000 a do roku 2050 o dalších 50 %.

Abychom tohoto cíle dosáhli, musíme:

·        Identifikovat nebezpečné látky a přimět výrobce, aby nesli zodpovědnost za sběr, zpracování a recyklaci jejich odpadů;

·        Podporovat spotřebitele, aby si vybírali produkty a služby, které vytvářejí méně odpadu;

·        Vyvinout a prosazovat celoevropskou strategii pro recyklaci odpadu s jednoznačnými cíli, které budou členské státy pro porovnání monitorovat;

·        Prosazovat trhy pro recyklované materiály;

·        Rozvíjet specifické činnosti v rámci přístupu Integrované výrobní politiky pro podporování zelenějších produktů a výrobních procesů. Jedním z příkladů je prosazování inteligentních návrhů produktů, které omezí dopady produktů na životní prostředí od počátečního návrhu až po konec jejich životního cyklu.

Inovativní přístup

Potřebujeme nové vynalézavé způsoby, jak uskutečnit všechna tato zlepšení životního prostředí, dále pomoc od kohokoliv a všeobecnou spolupráci. Kromě toho existuje celá řada nástrojů a opatření, která mohou pomoci ovlivnit rozhodnutí, uskutečňovaná podniky, spotřebiteli a zákonodárci, a zlepšit tak naše životní prostředí.

Stejně jako je třeba hovořit o otázkách, s kterými se musíme vypořádat, je nezbytné nalézt způsob, jakým se tohoto úkolu zhostíme. Životní prostředí 2000: Naše budoucnost - naše volba navrhuje pět přístupů, které jsou klíčem k úspěchu:

1. Uplatňování legislativy

Celoevropská legislativa i nadále hraje významnou roli v dosahování environmentálních cílů. Národní vlády mají povinnost uvést v platnost zákony pro ochranu životního prostředí. Zanedbání této povinnosti poškozuje životní prostředí a Komise takové případy předá Evropskému soudnímu dvoru.

Legislativní postup je stále pomalý a těžkopádný, a mohou uplynout celé roky, než přinese výsledky. Existují jiné metody, které mohou tento proces efektivně urychlit. Transparentnost, která učiní informace široce dostupnými, pomůže vytvářet tlak veřejnosti na urychlené odpovědi a uspíší rozhodnutí váhavých, když jasně ukáže, jak nedodržují své závazky vůči naší budoucnosti.

Musíme tedy:

·        Monitorovat, jak jsou Evropské předpisy uplatňovány, a sestavovat pravidelně aktualizované přehledy;

·        Vypracovat přehledy "hanby a slávy", které zpřístupní veřejnosti úspěchy a selhání různých národních vlád.

2. Přesun otázek životního prostředí do centra politického rozhodování

Environmentální cíle musí být brány v úvahu v samém počátku procesu vyvíjení všech politik, od zemědělství až po ekonomiku. To je jasně řečeno v Amsterdamské smlouvě. Evropská komise bude i nadále usilovat o to, aby témata ochrany životního prostředí byla středem jejích politických iniciativ.

Aby bylo tohoto cíle opravdu dosaženo, potřebujeme lepší informace a spolehlivé vědomosti o tom, proč se vyskytují environmentální problémy a jak jsou vzájemně provázány. Potřebujeme také měřit pokrok, kterého dosáhneme. Využívání indikátorů a cílů nám i veřejnosti pomůže tento pokrok hodnotit. Tyto indikátory nám také včas naznačí, jestli jsou naše politiky dostatečně efektivní. Evropská agentura pro životní prostředí nás v těchto snahách podpoří.

Musíme:

·        Vypracovat a uveřejňovat pravidelné zprávy o environmentálních indikátorech, které budou ilustrovat náš pokrok k lepšímu životnímu prostředí;

·        Provádět revize způsobu, jakým shromažďujeme informace, a podávat na toto téma zprávy s cílem zavést souvislejší představu o stavu Evropského životního prostředí.

Cílem Evropské unie je situace, v níž bude péče o životní prostředí pro podniky stejně důležitá jako péče o spotřebitele.

Velké ekonomické sektory společnosti, jako je průmysl a doprava, jsou zodpovědné za způsobování signifikantních škod na životním prostředí. Musíme změnit kurs, a k tomu potřebujeme dosáhnout závazku od průmyslu. "Zelený růst" může poskytnout velké příležitosti pro evropské podniky, protože může působit jako pobídka pro hospodářskou soutěž, diverzifikaci zisku a vytváření pracovních příležitostí.

Evropská unie se zavázala ke spolupráci s průmyslovými podniky na vývoji nových přístupů, které jim pomohou snížit jejich negativní vlivy na naše životní prostředí, aby jejich činnosti byly příznivější vůči životnímu prostředí. Existuje již několik iniciativ Evropského společenství, které povzbuzují podniky, aby zvyšovaly své ekologické aktivity. Aby společnosti zlepšily své chování, potřebují podněty a odměny stejně jako hrozby pokutami.

Přibližně 14 % trhu Evropské unie tvoří prodeje státním orgánům. Školy, knihovny a vládní orgány musí být podporovány, aby nakupovaly zelené produkty.

Finanční sektor může zelené aktivity podporovat také prostřednictvím politik půjček a investic, a dále může podporovat zelenější finanční zpravodajství. Konečně musíme zajistit, že ti, kteří způsobí škodu životnímu prostředí, budou za své jednání voláni k zodpovědnosti, a že se vyvarují dalšího poškozování. Princip "znečišťovatel platí" znamená, že finanční i jiná zodpovědnost spočívá na znečišťující straně.

Abychom to dokázali, musíme:

·        Více podporovat podniky, aby hodnotily své environmentální jednání, a pomáhat jim pochopit předpisy Evropské unie;

·        Zavést systémy odměn pro společnosti za jednání, příznivé pro životní prostředí;

·        Revidovat daně a ostatní impulsy pro zvýšení prodeje zelených produktů;

·        Spolupracovat s finančním sektorem na vývoji kritérií pro zelené investice.

4. Pomoc lidem ve volbě přístupů, příznivých pro životní prostředí

Lidé chtějí vědět více o tom, jak jsou činěna rozhodnutí, která ovlivňují životní prostředí, a to znamená přístup k jasným a věrohodným informacím. Zároveň lidé, jako spotřebitelé, mohou pomoci donutit podniky, aby jednaly příznivěji z hlediska životního prostředí, a vyvíjely inovační zelené produkty a služby. Aby tuto možnost měli, potřebují lidé přístup ke spolehlivým informacím. Proto budeme podporovat vzdělávání o životním prostředí a hledat způsoby zvyšování environmentálního uvědomění. Vzdělávání zůstává na zodpovědnosti členských států, které jsou podporovány, aby zahrnuly tématiku životního prostředí do školních osnov.

Evropská unie bude i nadále prosazovat dobré metody a myšlenku zlepšování přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí. Budeme například podporovat využívání webových stránek a vzdělávacích programů, které lidem radí, jak přijmout zelenější způsob života. Státní úřady a nevládní organizace mohou poskytovat informace, které lidem pomohou podniknout kroky na ochranu jejich přímého okolí, venkova a volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.

Budeme také:

·        Zlepšovat přístup občanů k informacím;

·        Pomáhat produkovat praktické "soubory nástrojů", které pomohou lidem hodnotit jejich osobní jednání vůči životnímu prostředí nebo jednání jejich domácnosti.

5. Lepší využívání půdy

Způsob, jakým je využívána půda, má masivní a trvalý dopad na životní prostředí. Špatná rozhodnutí mohou vést ke ztrátě stanovišť, devastaci krajiny nebo ke zvýšenému znečišťování provozem. Zranitelné jsou především městské a pobřežní oblasti. Musíme zjistit, jak nejlépe pomáhat místním úřadům s plánováním využívání půdy, abychom zajistili, že jsou náležitě brány v úvahu ohledy na životní prostředí.

Budeme:

·        Poskytovat podporu a prosazovat nejlepší metody v členských státech, které jsou zodpovědné za plánování využívání půdy;

·        Vyvíjet webové stránky pro architekty, územní plánovače, vývojové pracovníky a širokou veřejnost, abychom podporovali trvale udržitelné městské plánování a rozšiřovali vědomosti o nejlepších metodách.

Rozšířená Evropa

Až se za dalších několik let připojí k Evropské unii kandidátské země (státy střední a východní Evropy, Malta a Kypr), přinesou s sebou dalších 170 milionů obyvatel, 58% zvětšení rozlohy a velké oblasti nevypleněné krajiny. Tyto země mají široký a význačný rozsah biodiversity. Jejich připojení k Evropské unii přispěje k prosperitě těchto národů a bude důležité zajistit rozvoj, který zlepší celkové životní prostředí. Ale tyto země mají také environmentální problémy. Klíčem k řešení problémů kandidátských zemí bude implementace Evropských environmentálních předpisů.

Evropská unie musí také spolupracovat se sousedními státy, jako jsou ty, které hraničí se Středozemním mořem, na zvyšování veřejného a politického vědomí životního prostředí a podpoře činností na jeho ochranu. Evropská unie bude všeobecně vyvíjet tlak na silnější mezinárodní činnost pro ochranu životního prostředí.

Budeme tedy:

·        Spolupracovat s nevládními organizacemi pro ochranu životního prostředí a s podniky v kandidátských zemích;

·        Vyvíjet metody pro hodnocení trvalé udržitelnosti (ekonomické, sociální a environmentální) výsledků multilaterálních a bilaterálních obchodních dohod;

·        Zahrnovat problematiku životního prostředí ve všech aspektech externích vztahů Evropské unie;

·        Zajišťovat implementaci mezinárodních úmluv o ochraně životního prostředí.

Co se stane dále?

Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volba - Šestý akční program ochrany životního prostředíje uveden ve dvou částech:

1.             Politické prohlášení Evropské komise (uváděné jako Komuniké)

2.     Text, který Evropská komise navrhuje pro legislativní rozhodování ministrů životního prostředí a Evropského parlamentu

Převážná většina Programu tvoří Politické prohlášení, které je současnou politikou Evropské komise. Komise se zavázala k práci na dosahování cílů, stanovených v tomto prohlášení a shrnutých v tomto dokumentu.

Navrhovaný text pro legislativní rozhodování musí být nyní projednán a formálně přijat společným rozhodnutím Parlamentu a Rady ministrů. Poté budou následovat podrobnější návrhy Komise, týkající se jednotlivých opatření.

Přestože Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volba stanoví priority pro naše aktivity na příštích 10 let, Komise přezkoumá dosažený pokrok již po pěti letech a zaktualizuje Program podle potřeby, přičemž bude přihlížet k novému vývoji a informacím.

Pro další informace

·        Podrobnější informace o vývoji dokumentu Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volba - Šestý akční program ochrany životního prostředí, plný text, souhrn a propagační brožuru najdete na: http://www.europa.eu.int/comm/dgs/environment/idexen.htm nebo http://europa.eu.int .

Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu webmaster@czp.cuni.cz.
Copyright © 2003 Centrum pro otázky životního prostředí UK
Naposledy změněno: 18. 05. 2005