|
|
2. Strategický přístup k dosažení našich cílů v péči o životní prosředí Legislativa v oblasti životního prostředí je a bude důležitým pilířem přístupu Společenství k dosahování cílů jeho ekologické politiky a jednou ze strategických priorit v nadcházejícím desetiletí je vypořádat se se závažnými selháními při provádění legislativy, s nimiž jsme v řadě oblastí konfrontováni. Avšak odpovědět na výzvu, kterou současné problémy životního prostředí představují, znamená jít dále než jde přísně legislativní přístup, a zvolit k vyvolání potřebných změn ve vzorcích naší výroby a spotřeby strategičtější přístup. Potřebujeme co nejlépe využít celé spektrum nástrojů a opatření k ovlivnění rozhodování, jež činí hospodářská sféra, spotřebitelé, občané a tvůrci koncepcí a politik v ostatních oblastech, např. na místní úrovni při přijímání rozhodnutí týkajících se územního plánování a rozhodování. Tento program proto navrhuje pět prioritních strategických směrů, které by nám měli pomoci dosáhnout cílů naší ekologické politiky. Tím prvním jsou zlepšení v provádění stávající legislativy. Druhým strategickým směrem je zohlednění zájmů životního prostředí v rozhodnutích přijímaných v rámci realizace jiných politik a programů. Třetí se soustředí na hledání nových cest, jak úžeji spolupracovat s trhem prostřednictvím hospodářské sféry a spotřebitelů. Čtvrtý směr zahrnuje posílení osob jakožto soukromých občanů a podněty ke změně jejich chování. A konečně pátý strategický směr je zaměřen na podporu vyšší kvality územního plánování a rozhodování. 2.1. Zlepšit provádění stávající legislativy Provádění rozsáhlého spektra ekologické legislativy Společenství a programu LIFE přispělo podstatným způsobem ke zlepšením uvedeným v kapitole 1. Totéž platí pro první dobrovolné nástroje, které byly zavedeny na úrovni Společenství, tj. pro systém péče o životní prostředí a ekologických auditů[1] (EMAS) a pro evropské označování ekologicky šetrných výrobků. Tyto právní akty a nástroje, které jsou páteří politiky Společenství v oblasti ochrany životního prostředí, byly v současné době podrobeny částečné revizi za účelem zlepšení jejich koherence a efektivity. Úplné používání, prosazování a provádění veškeré stávající legislativy je strategickou prioritou pro toto programové období. Komise proto bude pokračovat v zahajování přestupkových řízení proti členským státům a bude-li to nutné, bude je volat k odpovědnosti před Evropský soudní dvůr, aby bylo zajištěno, že budou plnit závazky, které přijali tím, že současnou legislativu schválili. Přetrvávajícím problémem je ovšem pomalost soudních řízení, takže může uplynout řada let, než dojde k provedení příslušného opatření. Soudní řízení však nemusí být jediným prostředkem k zajištění souladu s pravidly Společenství. Účinným nástrojem podněcujícím pokrok u států a orgánů, které zaostávají v transpozici a uvádění legislativy Společenství do praxe, je transparentnost. Ta zahrnuje pozitivní příklady v případech, kdy je legislativa obzvláště úspěšně naplňována tak, že to může sloužit ostatním zemím jako příklad. Komise zamýšlí uskutečňovat tuto strategii u vybraných částí legislativy, a to pokud možno společně s Evropským parlamentem. Bude zajištěn snadnější přístup k informacím formou pravidelně aktualizované tabule výsledků při provádění příslušné legislativy. Na obecnější úrovni přispěje k lepšímu provádění legislativy Společenství v členských státech také ratifikace a provádění Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí, která byla podepsána v Aarhusu. Trestné činy proti životnímu prostředí, jež jsou výsledkem porušení předpisů ES v oblasti životního prostředí a jejich případných prováděcích norem v právním řádu jednotlivých států, musí být rázně stíhány, jsou-li páchány úmyslně nebo z hrubé nedbalosti. Komise bude podporovat dvoukolejný přístup zaměřený na prosazení trestních sankcí na národní úrovni v případech, kdy jsou předpisy Společenství úmyslně porušovány a dále v rámci celého Společenství usilovat o sbližování vnitrostátních předpisů zaměřených na boj s organizovaným ekologickým zločinem, a to včetně justiční spolupráce v rámci třetího pilíře EU. Důležitou roli při podpoře procesu provádění legislativy konečně hraje i výměna zkušeností a informací o nejlepších postupech v praxi při naplňování legislativy Společenství v rámci sítě vytvořené mezi prováděcími orgány členských zemí (IMPEL). Akce - pokračující podpora síti IMPEL pro výměnu informací o nejlepších postupech v praxi při provádění legislativy mezi členskými státy, a rozšíření sítě IMPEL na kandidátské země - podávání zpráv o provádění legislativy jak formou výroční zprávy Komise o sledování aplikace předpisů, tak každoročním průzkumem provádění legislativy ES v oblasti životního prostředí a prezentací těchto informací v podobě přehledů dosažených výsledků - strategie jednotlivých případů (v anglickém znění heslovitě pojmenovaná “jmenovat, vejít ve známost a stydět se = Name, shame and fame strategy”) uplatňovaná Komisí pro vybrané jednotlivé směrnice - podpora zlepšených norem inspekce v členských státech - iniciativy v boji s trestnou činností směřující proti životnímu prostředí - v případě potřeby prosazení žalob v řízení u Evropského soudního dvora za účelem zajištění provádění legislativy. 2.2. Zahrnout zájmy životního prostředí do ostatních sektorů politiky Všech cílů ekologické politiky ovšem nelze dosáhnout pouze opatřeními, za něž odpovídají příslušné orgány v oblasti ochrany životního prostředí. Potřebné změny ve způsobu, jakým například provozujeme zemědělskou výrobu, jakým zajišťujeme zásobování energií, provádíme dopravu, používáme obnovitelné zdroje a využíváme území, musí být dosaženy změnou aktuálních politik, které se těchto oblastí přímo týkají, a změnou všeobecné ekologické politiky. To vyžaduje zahrnutí cílů ekologické politiky do ranné fáze přípravy různých sektorových politik a programů a schopnost hodnotit a činit informovaná rozhodnutí v mnohem delším časovém horizontu. Společenství již uznalo důležitost zahrnutí ochrany životního prostředí do ostatních sfér politiky, když tento cíl začlenilo do textu článku 6 Smlouvy o založení ES.
Zasedání Evropské Rady v Cardiffu v roce 1998 usilovalo o praktické uplatnění tohoto článku ve Smlouvě o založení ES tím, že požádalo Radu v jejích různých složeních, aby připravila strategie a programy zaměřené na integraci záležitostí životního prostředí do svých ostatních politických sfér. Je třeba, aby tento proces byl podpořen efektivním hodnocením dopadů na životní prostředí u nových návrhů politik a programů předkládaných Komisí. Je nutno též vynaložit další úsilí na definování indikátorů, kterými je dosažený pokrok poměřován, přičemž značný kus práce v některých sektorech zde již byl vykonán.
Následující kapitoly uvádějí některé směry, kde je zahrnutí záležitostí životního prostředí do jiných sfér politiky podmínkou dosažení stanovených cílů v prioritních oblastech. Kapitola 8 počítá s pokračováním prací na vývoji indikátorů jako důležitého nástroje pro sledování dosaženého pokroku. Komise navíc hodlá posílit své interní mechanismy tak, aby bylo zajištěno, že veškeré její iniciativy budou brát problematiku životního prostředí v úvahu.
Akce
- Tam, kde je to potřebné, vytvořit navíc vnitřní “integrační” mechanismy v rámci Komise, jimiž bude mimo jiné zajištěno, aby požadavky ochrany životního prostředí byly plně zohledněny při přípravě veškerých politických iniciativ Komise
- pokračovat ve stimulaci úsilí při provádění požadavků na integraci záležitostí životního prostředí obsažených ve Smlouvě o založení ES, jako je iniciativa zahájená na vrcholné schůzce v Cardiffu a zajistit, že vypracované strategie budou realizovány formou konkrétních opatření
- další práce na vypracování indikátorů pro sledování procesu sektorové integrace a podávání zpráv o tomto procesu.
2.3. Vést trh k orientaci na životní prostředí
Přístup k hospodářské sféře se až doposud do značné míry točil kolem stanovení norem a cílů a následného zajištění, aby společnosti tyto normy dodržovaly. Členské státy tento přístup v rostoucí míře doplňovaly nástroji založenými na působení tržních mechanismů, jako je např. využití spotřebních daní k ochraně životního prostředí vztahujících se na určité výrobky. Účelem těchto nástrojů je změnit cenové signály na trhu ve prospěch výrobků, procesů a služeb, jež jsou ohleduplnější k životnímu prostředí. Některé členské státy rovněž podnikly ekologickou daňovou reformu, která kombinuje nové nebo zvýšené daně se snížením zdanění práce za účelem podpory zaměstnanosti. Za příznivých okolností mohou být daně k ochraně životního prostředí vysoce efektivní, a to jak z hlediska nákladů, tak z hlediska potřeb životního prostředí[2], jak např. ukázala diferenciace daňových sazeb u olovnatého a bezolovnatého benzinu. Tyto daně rovněž znamenají stimuly pro výzkum a investice podniků do technologií, které jsou ohleduplnější k životnímu prostředí nebo jsou méně náročné na spotřebu zdrojů (dynamická efektivita). To je činí obzvláště přitažlivými pro řešení problému dlouhodobého charakteru. Příkladem nástrojů založených na působení tržních mechanismů a používaných Společenstvím je zavedení smluv o ekologických opatřeních v zemědělství, jejichž prostřednictvím se nabízejí stimulační platby těm zemědělcům, kteří se zaváží ke specifickým opatřením k ochraně životního prostředí.
Zavedení daní k ochraně životního prostředí se často brání průmysl ze strachu před ztrátou konkurenceschopnosti. To rovněž vysvětluje, proč je většina daní k ochraně životního prostředí doprovázena významnými výjimkami. K překonání těchto obav ze ztráty konkurenceschopnosti je potřebný harmonizovaný přístup na úrovni Společenství. Především z těchto úvah vychází návrh Komise z roku 1997 o dani z energetických produktů. Návrh se snaží zvýšit minimální daňové sazby na energetické produkty, které jsou v současnosti již zdaněny (minerální paliva) a zavést daně na energetické produkty, jež byly až doposud ve všech nebo v některých členských státech ze zdanění vyňaty (plyn, elektrická energie, uhlí), přičemž jsou současně členské státy vybízeny k tomu, aby snížily jiné daně, zejména zdanění práce. Tento návrh však doposud nedosáhl potřebné jednomyslné podpory ze strany členských států.
Trhy a poptávku spotřebitelů lze vést směrem k výrobkům a službám, jež budou z hlediska životního prostředí lepší než konkurenční výrobky, a to prostřednictvím poskytováním informací, výchovy a zárukou, že tyto výrobky do nejvyšší možné míry ztělesňují skutečné ekologické náklady. To podpoří hospodářskou sféru v tom, aby reagovala inovacemi a iniciativami v řízení, které podnítí růst, rentabilitu, konkurenceschopnost a vytváření pracovních míst. Spotřebitelům bude takto rovněž umožněno, aby přijali životní styl ohleduplnější k životnímu prostředí a mohli se rozhodovat na základě příslušných informací. Partnersky spolupracovat s podnikatelskou sférou Společenství již připravilo řadu programů a iniciativ zaměřených na zlepšení spolupráce mezi státními orgány a průmyslem a na podporu dobrovolných akcí průmyslu ke zlepšení jeho výsledků v péči o životní prostředí. Například systém péče o životní prostředí a ekologických auditů Společenství (EMAS) pobízí na dobrovolném základě podniky k tomu, aby si vytvořily v rámci jedné provozní lokality nebo v rámci celé společnosti vlastní systém péče o životní prostředí a systém ekologických auditů a aby pravidelně zveřejňovaly zprávy o výsledcích podniku v péči o životní prostředí, které jsou ověřovány nezávislými auditory. Zatímco přijetí systému EMAS podnikovou sférou bylo povzbudivé, je třeba zvážit přijetí dalších opatření, jež pomohou výrazně zvýšit podíl společností, které zveřejňují nekompromisní a auditované zprávy o péči o životní prostředí nebo obecnější zprávy o trvale udržitelném rozvoji (podobně jako například Global Reporting Initiative[3] (GRI), která stanoví zásady pro společnosti, jak informovat o pokroku směřujícím k dosažení cílů trvale udržitelného rozvoje). Program Společenství LIFE bude i nadále hodnotným nástrojem při objasňování možností a výhod, které podnikatelské sféře i místním správním orgánům přinášejí lepší výsledky v péči o životní prostředí. Nadále však existuje i celá řada dalších příležitostí k tomu, jak posílit partnerství a angažovanost hospodářské sféry. Prvním jednoduchým krokem je vypracování programu podpory při plnění předpisů. Komise ve spolupráci s průmyslovými sdruženími připraví řadu nástrojů zaměřených na pomoc jednotlivým sektorům hospodářství při chápání a plnění požadavků ES v oblasti životního prostředí. To bude například zahrnovat zásady pro plnění požadavků různých legislativních předpisů, souhrny legislativy, “zápisníky” nejlepších praktických postupů a čistší technologie v různých sektorech podnikání, přípravu katalogů subjektů poskytujících služby v oblasti péče o životní prostředí a vývoj programových produktů pro účely péče o životní prostředí, které bude možno stáhnout přímo z internetu. Speciální pozornost bude věnována tomu, aby tyto nástroje byly šity na míru malým a středním podnikům (Small and Medium Sized Enterprises =SMEs). Komise bude například zkoumat možnosti pro vypracování systému, který by malé a střední podniky vedl k provádění vlastních interních auditů dodržování předpisů příslušné legislativy a ke zlepšování jejich systémů péče o životní prostředí. Prioritou je zlepšení účasti malých a středních podniků na programu Společenství podle EMAS. Jako stimul pro malé a střední podniky by členské státy mohly být podporovány v tom, aby zjednodušily svá povolovací řízení a řízení povinného předkládání informací pro ty společnosti, které budou podle takového systému akreditovány. Měly by být rovněž podpořeny programy jako je Evropská iniciativa ekologické efektivity (European Eco-efficiency Initiative - EEEI), aby se zvýšilo povědomí o pozitivních dopadech koncepcí ekologické efektivity na výsledky společnosti.
Jinou cestou k posílení partnerství s podnikatelskou sférou je využití dobrovolných dohod týkajících se otázek životního prostředí. Ty by měly být v souladu s přísnými kritérii, pokud jde o jasně formulovaný účel dohody, průhlednost a sledování plnění dohody, a musí být současně účinné z hlediska dosahování ambiciózních cílů v péči o životní prostředí. Pro sjednávání a uzavírání takovýchto dohod týkajících se otázek životního prostředí by měla být vytvořena jasná pravidla. Pokud jsou tyto dohody správně navrženy, mohou vést ke zlepšením v péči o životní prostředí nákladově efektivnějším a rychlým způsobem. Společnosti, které neplní legislativní požadavky na ochranu životního prostředí, jsou penalizovány. Avšak ty, které v plnění těchto požadavků jdou až za předepsané limity, zpravidla nejsou nijak odměňovány, a to ani vládou ani trhem. Ve spolupráci s vládami členských států bude Komise podporovat rozvoj národních, avšak harmonizovaných, systému odměňování společností za dobré výsledky v péči o životní prostředí, podle nichž budou vyhledávány a odměňovány společnosti s nejlepšími výsledky. To bude také mimo jiné spojeno se zjednodušením řízení předepsaných pro povolování investičních akcí a pro poskytování informací. V rámci koncepce navrhované Integrované výrobkové politiky (IPP) se Komise bude zabývat možnostmi zlepšení ekologických parametrů výrobků po dobu jejich celého životního cyklu. Cílem je uspokojit poptávku spotřebitelů při nižší spotřebě zdrojů, nižší úrovní rizik pro životní prostředí a současně se zamezením vzniku odpadů přímo u zdroje. V této souvislosti se počítá s ekonomickými stimuly pro výrobky ohleduplné k životnímu prostředí, s podporou poptávky po ekologicky šetrných výrobcích a službách, s vypracováním objektivních základů pro ekologicky odpovědné pořizování věcí z veřejných prostředků a s opatřeními na podporu designu výrobků ohleduplnějšího z ekologického hlediska. Za tímto účelem budou vedeny konzultace s dotčenými subjekty s cílem dosáhnout zlepšení designu na základě opatření přijímaných společnostmi a hospodářskými odvětvími na dobrovolném základě. Tato opatření budou v případech, kde to přichází v úvahu, podpořena nástroji tvorby technických a právních norem. Možnosti zlepšení prostřednictvím technologií, výrobních procesů a materiálů ohleduplnějších k životnímu prostředí jsou obrovské, avšak jejich využití v podnicích a zejména v malých a středních podnicích brání nedostatek informací nebo jiné tržní bariéry. Vedle podpory poskytované moderním “zeleným” technologiím prostřednictvím programů pomoci při plnění předpisů a vedle koncepce integrované výrobkové politiky je zde ještě další možnost, jak zmíněné bariéry překonávat. Jsou to technologické veletrhy a seznamy technologií na internetu. Komise přezkoumá tato i další specifická opatření, aby zajistila, že technologické možnosti budou v zájmu evropských podniků a v zájmu životního prostředí náležitě využity. Akce
- podpora dalšího rozšiřování systému péče o životní prostředí a ekologických auditů Společenství (EMAS) a k tomu navíc i opatření, jimiž bude zajištěno, aby přísné zprávy o péči o životní prostředí ověřené nezávislým pracovištěm a zprávy o výsledcích ve směřování k trvale udržitelnému rozvoji zveřejňovalo mnohem více podniků,
- zavedení programu podpory plnění předpisů se zvláštním zohledněním malých a středních podniků,
- zavedení pravidel odměňování podniků za výsledky v péči o životní prostředí,
- podpora dobrovolných závazků a dohod sloužících k dosažení jasně definovaných cílů v péči o životní prostředí,
- specifické akce v rámci koncepce integrované výrobkové politiky k podpoře produktů a postupů ohleduplnějších k životnímu prostředí.
Informování spotřebitelů
Spotřebitelé musí dostávat odborně správné a snadno srozumitelné informace o ekologických vlastnostech výrobků, pokud jejich rozhodování má podpořit iniciativy a podniky ohleduplné k životnímu prostředí. Rovněž úředníci odpovídající za nákup a pořizování věcí ve veřejných institucích potřebují tyto informace mít. Komise bude zkoumat, jak zajistit, aby podniky potřebné informace spotřebitelům prostřednictvím svých internetových stránek a dalších komunikačních kanálů poskytovaly.
Řada členských států i Společenství samotné zavedlo systémy označování ekologicky šetrných výrobků s cílem ovlivnit rozhodování spotřebitelů ve prospěch výrobků, které jsou ohleduplnější k životnímu prostředí a orientovat i pořizování zboží a služeb z veřejných prostředků na nákup ekologicky šetrnějších výrobků a služeb. Společenství přezkoumá pokrok a účinnost systému Společenství pro označování ekologicky šetrných výrobků a v případě potřeby provede v tomto systému potřebné změny. Společenství se bude dále v rámci své navrhované koncepce integrované výrobkové politiky zabývat opatřeními, která podpoří rozšiřování těchto typů označování výrobků tak, aby spotřebitelům umožňovaly porovnávat produkty z hlediska jejich dopadů na životní prostředí. Dobrými příklady jsou klasifikace ledniček a mrazniček podle jejich energetické účinnosti a praček podle jejich spotřeby vody a energie. Ve spojení s vládní finanční stimulací, jako je cenová sleva u výrobků, které splňují nejnáročnější kritéria z hlediska životního prostředí, mohou být tato opatření velice účinná. Komise rovněž přezkoumá možnosti, jimiž by bylo možné prostřednictvím tvorby cen všeobecně zvýšit konkurenční schopnost výrobků ohleduplných k životnímu prostředí na jednotném trhu Společenství.
Účinné budou rovněž informace o přítomnosti nebo nepřítomnosti nebezpečných látek, o původu materiálů používaných v určitém výrobku, o recyklovatelnosti výrobku apod. Členské státy i podniky by se v příštích letech měly pokoušet o zavedení pravidel pro informování o výrobcích u všech typů výrobků. Komise by toto úsilí měla v rámci své koncepce integrované výrobkové politiky podporovat. Do působnosti směrnice o zavádějící reklamě, která se nyní přepracovává, spadají i prohlášení výrobce týkající se dopadů výrobku na životní prostředí. Komise vypracuje zásady, které by měly podnikům pomoci při plnění požadavků této směrnice a vlády členských států by měly zavést vhodné mechanismy sledování pravdivosti těchto prohlášení výrobců o dopadech jejich výrobků na životní prostředí. Na pořizování zboží a služeb z veřejných prostředků připadá přibližně 14 % poptávky na trhu a ti, kdo v podnicích a dalších vládních i nevládních organizacích odpovídají na nákup, mohou přispět k tomu, že trh se bude orientovat na zlepšení ekologických vlastností výrobků, jestliže tyto vlastnosti budou jedním z kritérií pro nákup z veřejných prostředků. Komise bude i nadále dozírat na bezproblémové fungování jednotného trhu, avšak bude pokračovat v podpoře pořizovací praxe, která je ohleduplnější k životnímu prostředí. Komise zveřejní příslušnou databázi kritérií a směrnice, které podnikům a úřadům pomohou zavést dobré postupy tak, aby každý z nich nemusel pokaždé znovu objevovat Ameriku. Komise se navíc bude zabývat proveditelností podpory nákupu ekologicky příznivějších výrobků zavedením povinnosti provádět před nákupem určitého výrobku vyhodnocení z hlediska dopadů na životní prostředí těch alternativ, které vzhledem k potřebám nakupujícího orgánu přichází v úvahu. Tímto způsobem by bylo zajištěno, že se bude rozhodovat s plným vědomím důsledků rozhodnutí pro životní prostředí. Komise a ostatní instituce a orgány Společenství chtějí jít dobrým příkladem, a proto od základů přezkoumají své postupy při pořizování zboží a služeb a přijmou opatření potřebná ke zlepšení jejich ekologických parametrů.
Akce
- vyhodnocení pokroku a účinnosti systému Společenství pro označování ekologicky šetrných výrobků
- opatření včetně případných fiskálních stimulů pro podporu zavádění takových systémů označování ekologicky šetrných výrobků, které umožňují spotřebitelům porovnat výrobky určitého druhu z hlediska jejich parametrů souvisejících se životním prostředím (např. energetická účinnost),
- podpora ekologicky ohleduplného pořizování zboží a služeb pomocí příslušných směrnic a zásad a přezkoumání postupů nákupu věcí v institucích Společenství z hlediska míry ohleduplnosti nakupovaných výrobků a služeb k životnímu prostředí tak, aby tyto instituce byly dobrým příkladem ostatním.
Ekologicky škodlivé subvence a státní pomoc Další oblastí tržního dění, které je třeba věnovat pozornost, jsou státní subvence, které vedou k nezamýšleným dopadům na životní prostředí. Subvencování uhlí zpomaluje přechod na čistší zdroje energie jako je zemní plyn nebo větrná energie, protože využívání uhlí zůstává díky umělému zásahu lacinější. Cenová podpora v zemědělském sektoru a některé platby vázané na určitý produkt mohou podporovat rozvoj zemědělských výrobních postupů, které jsou škodlivé pro životní prostředí. V rámci Agendy 2000 bylo dosaženo důležitého pokroku tím, že subvence vyplácené při provádění Společné zemědělské politiky ES a subvence z kohezních a strukturních fondů Společenství budou podrobeny revizi a změnám. Zbývá však vykonat ještě značný kus práce do doby zhruba za pět let, kdy bude revize těchto programů prováděna. Subvence však mohou být na druhé straně využity prospěšným způsobem, pokud otevírají cestu rozvoji výrobních postupů a šíření výrobků ohleduplnějších k životnímu prostředí, a pokud jsou v souladu s předpisy Společenství o státní pomoci. Komise právě schválila nové zásady státní podpory v oblasti životního prostředí, které rozšiřují možnosti využití potenciálu subvencí pro ekologické účely, přičemž je současně minimalizován dopad na konkurenceschopnost v rámci jednotného trhu. Ekologická přestavba finančního sektoru Poskytování úvěrů a investiční činnost finančního sektoru mají závažné nepřímé dopady na životní prostředí proto, že finanční sektor zde činí rozhodnutí, který podnik na které činnosti a za jakých podmínek obdrží kapitál. Usnadnění poskytování příslušných informací finančním sektorem a společnostmi by mohlo vytvořit podněty k ekologicky uvědomělejšímu chování. Navíc stále více akcionářům i spotřebitelům nestačí pouze vědět, že podnik nabízí dobré výrobky a služby za dobrou cenu, nýbrž žádají od podniku i ujištění, že tyto výrobky budou vyráběny ekologicky i sociálně odpovědným způsobem. Komise bude finančním institucím nápomocna tím, že se bude zasazovat o to, aby náklady související se životním prostředím byly systematicky začleňovány do účetnictví a finančních zpráv. V případech, kdy finanční instituce nabízí ekologické resp. “zelené” investiční fondy, můžeme stanovit dobrovolné zásady pro to, co lze a co nelze nazývat ekologickou resp. “zelenou” investicí. Kromě toho můžeme ve spolupráci s Evropskou investiční bankou a Evropskou banku pro obnovu a rozvoj mít i bezprostřednější vliv na uvolňování prostředků na činnosti ohleduplné k životnímu prostředí.
Akce
- podporovat výměnu informací o nejlepších praktických postupech mezi členskými státy.
- zvážit možnost dobrovolné iniciativy finančního sektoru, např. formou výměny informací o nejlepších praktických postupech nebo formou dohody o tom, že podniky musí dodržet harmonizované normy pro podávání zpráv a informací finančním institucím, ekologickým investičním fondům apod., mají-li obdržet požadované půjčky, apod.
- zesílené zohlednění zájmů životního prostředí a cílů v oblasti péče o životní prostředí při poskytování půjček Evropskou investiční bankou.
Zavést právní úpravu Společenství pro zodpovědnost za škody na životním prostředí Předpisy ES v oblasti životního prostředí se doposud soustředily převážně na regulaci některých činností a látek, které znamenají riziko pro lidské zdraví a životní prostředí. Právně neošetřeny však většinou zůstávají případy, kdy navzdory předpisům dochází k fyzické újmě způsobované osobám a k poškozování jejich majetku a životního prostředí. Podle Smlouvy o založení ES se ekologická politika Společenství má zakládat na některých základních zásadách – mj. na zásadě odpovědnosti původce a na zásadě preventivního jednání[4]. Proto je jedním z nejdůležitějších úkolů Společenství zajistit, aby ti, kdo způsobí újmu na lidském zdraví nebo způsobí škody na životním prostředí, byly za své jednání pohnáni k odpovědnosti, a dále aby se takovým újmám na zdraví a ekologickým škodám předcházelo všude tam, kde je to možné. Ve své Bílé knize o zodpovědnosti za škody na životním prostředí z února 2000[5] Komise navrhla zásady právní úpravy, podle níž by bylo možno činit odpovědným toho, kdo způsobí osobě nebo jejímu majetku újmu, znečistí určité území nebo negativně ovlivní biologickou rozmanitost. Komise nyní pracuje na znění příslušné právní úpravy o zodpovědnosti za škody na životním prostředí.
Akce
- právní předpis o zodpovědnosti za škody na životním prostředí
2.4. Posílit spoluúčast občanů a změnit chování Evropané pokládají ochranu životního prostředí za zásadní otázku a v poslední době se občané v záležitostech ochrany životního prostředí angažují stále aktivněji. Mnoho lidí se mezitím také pokouší změnit svoje osobní chování a chování svých rodin tím, že např. provádějí recyklaci odpadů, nakupují výrobky ohleduplné k životnímu prostředí a instalují ve svých domácnostech energeticky úspornější systémy. Dobře informovaní občané, kteří se aktivně účastní rozhodování v otázkách životního prostředí, představují navíc novou mocnou sílu, jde-li o dosažení výsledků v péči o životní prostředí. Lidé se dožadují většího podílu na spolurozhodování na evropské, regionální, národní i mezinárodní úrovni o otázkách, které mohou mít dopad na naše zdraví nebo kvalitu našeho životního prostředí. Aby však opravdu mohli spolurozhodovat, pak potřebují fundované informace, kterým mohou porozumět a které mohou použít, a musí mít v přiměřené formě i přístup k nositelům rozhodování, aby svůj názor mohli vyjádřit.
V Úmluvě z Aarhusu přijaly Společenství a instituce členských států řadu závazků, které se týkají větší průhlednosti řízení, přístupu k informacím o životním prostředí a účasti veřejnosti na procesu rozhodování v záležitostech týkajících se životního prostředí.
S příslušnými změnami v legislativě Společenství se již započalo a tyto změny by měly být uzavřeny v průběhu několika let. Komise navíc přislíbila, že zlepší účast zainteresovaných stran na politickém rozhodovacím procesu a při stanovování cílů politiky, jak je popsáno níže v kapitole 8.
Úplné provádění směrnice o posuzování vlivů na životní prostředí a navrhované posuzování vlivů strategií na životní prostředí přispěje k posílení vlivu občanů tím, že budou mít více možností mluvit do rozhodování při plánování, projektech a tvorbě programů a strategií.
Mají-li lidé vykonávat svou moc jako voliči a mají-li jako dotčené osoby vykonávat právo zúčastněné strany při rozhodování na všech správních úrovních, pak musí vědět, v čem problém spočívá, a porozumět mu, musí mít představu o tom, čeho je k vyřešení problému třeba a o tom, jak k řešení mohou sami přispět. Iniciativy týkající se ekologické výchovy, šíření informací včetně příslušných indikátorů a map a zvyšování ekologického vědomí lidí mají proto v tomto procesu nezastupitelný význam. Na evropské úrovni se již začaly uskutečňovat některé iniciativy v oblasti vypracování řady indikátorů stavu životního prostředí a zlepšování informovanosti pomocí map. Výchova spadá zcela do pravomoci jednotlivých členských států, které jsou tímto vyzývány, aby zařadily otázky životního prostředí do příslušných školních osnov a učebních plánů.
Informace směřující k formování trvale udržitelnějšího životního stylu občanů je pravděpodobně nejlépe poskytovat na místní, regionální a národní úrovni, a to prostřednictvím celé řady organizací počínaje vládními institucemi a konče nevládními organizacemi, které požívají vážnosti a důvěry. Je třeba poskytovat praktické informace, které spotřebitelům pomáhají při využívání a nákupu alternativních výrobků a služeb, které jsou energeticky šetrné, recyklovatelné či jinak ohleduplné k životnímu prostředí. Řada takových iniciativ již existuje, např. webové stránky a vzdělávací programy ve Velké Británii a Švédsku. Společenství může šíření aktivit tohoto druhu napomáhat informacemi o nejlepších praktických postupech a praktickými opatřeními zaměřenými na odstartování příslušných akcí ze strany úřadů a dalších organizací.
Místní akce v zájmu životního prostředí jsou velmi rozšířené a ukazují, že lidem záleží na tom, aby mohli i nadále žít v příjemném prostředí a aby zůstala zachována příroda a krajina, která je obklopuje. Účast veřejnosti v procesu plánování by mohla být zlepšena lepší kvalitou informací a snadnějším přístupem k nim. Prostřednictvím podávání zpráv podniků o péči o životní prostředí a obdobným informováním ze strany úřadů musí být na místní úrovni k dispozici informace, které umožní občanům zjistit si údaje o emisích z průmyslových provozů a dalších zařízeních v jejich okolí. Toto je již zavedeno jako standardní postup v USA, kde lze takové informace shlédnout na internetu. O kontrole a revizi podávání zpráv o životním prostředí pojednává kapitola 8, přičemž cílem předkládání těchto zpráv má být vždy přístup veřejnosti ke snadno srozumitelným a konkrétním informacím o životním prostředí v určitém místě.
Akce
- opatření ke zlepšení přístupu občanů k informacím o životním prostředí a ke zlepšení kvality těchto informací (např. u informací o znečištění ovzduší v daném místě).
- vypracování praktických nástrojů na regionální nebo místní úrovni, jejichž pomocí občané mohou zhodnotit a porovnat vlastní úroveň péče o životní prostředí nebo ekologické parametry svých domácností a mohou rovněž získat informace, jak tento svůj příspěvek životnímu prostředí zlepšit.
2.5. Přihlížet k zájmům životního prostředí při územním plánování a rozhodování
Územní a plánování a rozhodování hraje zásadní roli v komplexní spleti nejrůznějších sil a zátěží vedoucím následně k ekologickým problémům. To se týká celé řady rozhodnutí na místní i regionální úrovni, na nichž závisí charakter a intenzita způsobů využívání území, které mají často významný dopad na stav životního prostředí. Tyto dopady mohou být přímé, jako je např. ničení přírodních stanovišť a krajiny, nebo nepřímé, jako je např. vyvolání další dopravy a tím spojených důsledků, kterými jsou dopravní přetíženost, znečišťování ovzduší a emise skleníkových plynů. Tyto dopady jsou velkým problémem zejména v městských a pobřežních oblastech, protože v těchto typech území je vyvíjen nejvyšší tlak na výstavbu a různé způsoby využití území se zde dostávají do vzájemného konfliktu.
Směrnice Společenství o posuzování vlivů na životní prostředí[6] (EIA) a návrh úpravy posuzování vlivů strategií na životní prostřed (SEA), které mají zajistit, aby u projektů výstavby infrastruktury a dalších plánovaných záměrů byly dopady na životní prostředí brány náležitým způsobem v úvahu, přispějí rovněž k tomu, že zájmy životního prostředí budou při plánovacím rozhodování více respektovány.
Společenství jinak může ve věci efektivnějšího plánování a přiměřenějšího rozhodování na místní a lokální úrovni hrát pouze podpůrnou a stimulační roli. Připravovaná Zelená kniha o dopravě ve městech se bude zabývat nejlepšími praktickými postupy a porovnáváním příslušných parametrů z hlediska možností zlepšení životního prostředí prostřednictvím racionálnějšího využívání osobních vozidel a podporou veřejné dopravy. Iniciativy jako je Síť trvale udržitelných měst a vzorový program Integrované správy v pobřežních pásmech je třeba dále rozvíjet a rozšiřovat. Komise dále připravuje program zaměřený specificky na architekty, plánovače, správní úředníky, projektanty a skupiny ochránců životního prostředí a občany. Cílem tohoto programu je stimulovat používání nejlepších praktických postupů v městském územním plánování a podporovat trvale udržitelný rozvoj měst. Nejprve mají být vytvářeny sítě věnované nejlepším praktickým postupům, a to např. pomocí webových stránek, jež budou sloužit jako fórum pro výměnu nápadů a zkušeností a jako zdroj podnětů pro činnost na cestě k trvale udržitelnému rozvoji měst. Rozvoj obdobných sítí mezi cílovými místy turistiky pomůže podnítit výměnu zkušeností s nejlepšími praktickými postupy při uskutečňování trvale udržitelných typů turistiky.
Programy Společenství a zejména opatření regionální politiky budou hrát důležitou roli při stimulaci péče o životního prostředí v zemědělských podnicích. V rámci Společné zemědělské politiky se díky programům ochrany životního prostředí v zemědělství otevírají další možnosti pro podporu ekologicky ohleduplného obhospodařování půdy. To je důležité zejména při podpoře budování a provozu soustavy chráněných území Natura 2000 a při všeobecných opatřeních k ochraně krajiny a biologické rozmanitosti. Akce
- zesílenou komunikací zvyšovat pozornost věnovanou otázkám plánování a životního prostředí – brát v úvahu územní aspekt.
- opatření ke zlepšení v provádění směrnice o posuzování vlivů na životní prostředí a úplné a věcně správné zavedení posuzování vlivů strategií na životní prostředí po přijetí příslušného předpisu na úrovni Společenství
- pracovní program Komise pro šíření nejlepších praktických postupů trvale udržitelného plánování, který počítá s vytvořením příslušných webových stránek a dalších příslušných nástrojů.
- pokračovat v podpoře vytváření programů a sítí, jejichž účelem je výměna zkušeností a vývoj nejlepších praktických postupů při trvale udržitelném rozvoji měst.
- kohezní politika Společenství a zejména uvolňování prostředků z fondů Společenství by mělo přispívat k tomu, aby otázky trvale udržitelného územního plánování včetně rozvoje měst byly brány odpovídajícím způsobem v úvahu.
- zvýšení objemu prostředků a širší oblast působnosti u opatření na ochranu životního prostředí v zemědělství v rámci Společné zemědělské politiky.
- podpora a rozvoj sítí cílových míst turistiky směřující k navazování aktivního partnerství za účelem rozvoje trvale udržitelných typů turistiky.
[1] odkaz na EMAS, pokud je k dispozici [2] Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu: Uvést do souladu naše potřeby a odpovědnosti – zahrnout otázky životního prostředí do hospodářské politiky, COM (2000) 576 final, 20.9.2000. [3] Založena Koalicí pro ekonomiky ohleduplné k životnímu prostředí a Programem OSN pro životní prostředí v roce 1987, viz www.globalreporting.org [4] Článek 174, odst. 2 Smlouvy o založení Evropského společenství, COM(2000) 66 def. ze dne 9. února 2000 [5] COM(2000) 66 def. ze dne 9. února 2000 [6] Směrnice Rady 97/11/ES ze dne 3. března 1997, kterou se mění Směrnice 85/337/EHS o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí , Úř. věst. č. L 073,14/03/1997, s. 5-15.
|
Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo
komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu
webmaster@czp.cuni.cz.
|