|
|
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ Brusel, dne 24.1.2001COM (2001) 31 definitivní Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o šestém akčním programu Evropského společenství pro životní prostředí “Životní prostředí 2010: Naše budoucnost, naše volba” Šestý akční program pro životní prostředí Návrh rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví Akční program Společenství pro životní prostředí na léta 2001 - 2010
(předložený Komisí) Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o šestém akčním programu Evropského společenství pro životní prostředí Souhrn Východiska a souvislosti nového programu Zdravé životní prostředí je pro dlouhodobou prosperitu a kvalitu života nezbytné. Občané v Evropě žádají vysokou úroveň ochrany životního prostředí. Budoucí hospodářský rozvoj a rostoucí blahobyt budou vyvíjet tlak na schopnost planety uspokojovat požadavky na zdroje nebo na schopnost pohlcovat znečištění. Přísné normy v oblasti životního prostředí současně představují motor inovace a podnikatelských příležitostí. Společnost musí usilovat o takový hospodářský růst, který nepřináší automaticky škodlivé dopady na životní prostředí a jeho poškozování. Podnikání musí probíhat ekologicky účinnějším způsobem, jinými slovy, při produkci téhož nebo většího množství výrobků musí být používáno méně vstupů a vznikat menší množství odpadů, a vzorce spotřeby se musí stát udržitelnějšími. V Evropské unii vedlo třicet let ekologické politiky k obsáhlému systému kontrol v oblasti životního prostředí. Pátý Akční program pro životní prostředí (1992-1999) 'Směrem k trvalé udržitelnosti', zavedl četná nová opatření a podařilo se současně dosáhnout toho, že zásada zahrnutí zájmů životního prostředí do jiných politických opatření byla akceptována na širší úrovni. Celkové vyhodnocení tohoto programu vedlo k závěru, že ačkoli byl učiněn pokrok v drastickém snižování úrovní znečištění v řadě území, některé problémy přetrvávají a životní prostředí se bude i nadále zhoršovat, pokud:
Tyto souvislosti a východiska určují strategické těžiště šestého Akčního programu, který popisuje cíle a priority v oblasti péče o životní prostředí, které budou tvořit nedílnou součást strategie Evropského společenství pro trvale udržitelný rozvoj. Program stanoví hlavní oblasti priorit a cíle ekologické politiky na období příštích pěti až deseti let a podrobně uvádí opatření, jež je nutno k jejich dosažení přijmout. Strategický přístup ke splnění našich cílů v oblasti životního prostředí Ekologická politika musí používat novátorského přístupu a hledat nové cesty, jak spolupracovat se zcela rozdílnými skupinami lidí uvnitř společnosti. Provádění stávající legislativy životního prostředí je třeba zlepšit. Rázné právní kroky Evropského soudního dvora by měly být kombinovány s podporou správné praxe v jednotlivých oborech a s metodou informování veřejnosti charakterizovanou slovy “jmenovat, vejít ve známost a stydět se” ('name, fame and shame'). Zahrnutí záležitostí životního prostředí do ostatních politických opatření musí být prohloubeno, přičemž by např. všechny strategické iniciativy Komise měly být vyhodnoceny právě z tohoto hlediska. Pokrok by měl být měřen pomocí příslušných ukazatelů a srovnávání dosažených výsledků. Práce s trhem prostřednictvím zájmů hospodářské sféry a spotřebitelů přispěje k ekologicky udržitelnějším vzorcům výroby a spotřeby. Podnikatelská sféra by neměla být jen prostě penalizována za svá opomenutí, nýbrž měly by být zavedeny i systémy, v jejichž rámci lze odměnit dobré výkony. Spotřebitelé potřebují užitečné informace, které by jim umožnily vybrat si produkty šetrné k životnímu prostředí a ovlivnit tak vývoj trhu ekologicky příznivějším směrem. Dotace poskytované z veřejných prostředků by měly podporovat ty postupy v praxi, které jsou ohleduplné k životnímu prostředí. Hospodářská sféra musí být povzbuzována k inovacím, spočívajícím například v uchopení příležitostí, které poskytuje používání, vývoj a šíření čistých technologií. Občané činí každý den rozhodnutí, jež mají přímý či nepřímý dopad na životní prostředí. Lepší kvalita a snadněji přístupné informace o životním prostředí a praktických záležitostech pomáhají utvářet jejich stanoviska a tím ovlivňovat toto rozhodování. Územní plánování a rozhodování v členských státech mohou mít závažný vliv na životní prostředí, kdy dochází k fragmentaci krajiny a tlaku na životní prostředí v městských oblastech a na pobřeží. Společenství může poskytovat pomoc podporou správné praxe a prostřednictvím svých strukturních fondů. Tyto přístupy platí pro celé spektrum otázek životního prostředí. Speciální pozornost bude navíc věnována akcím ve čtyřech prioritních oblastech. Boj proti změnám klimatu Cíl – stabilizovat atmosférické koncentrace plynů způsobujících skleníkový efekt na úrovni, která nezpůsobí nepřirozené výkyvy zemského podnebí Věda se shoduje na tom, že ke změnám podnebí dochází a že lidská činnost způsobuje nárůst koncentrací tzv. skleníkových plynů, jež jsou příčinou problému. První prioritou 6. programu bude ratifikace a naplňování Protokolu z Kjótó tak, aby emise tzv. skleníkových plynů byly vzhledem k úrovni roku 1990 sníženy o 8 % do období 2008 – 2012. To musí být považováno za první krok k cíli, kterým je dlouhodobé snížení emisí o 70 %. Příroda a biologická rozmanitost – chránit unikátní zdroj Cíl – chránit a obnovit fungování přírodních ekosystémů a zastavit ztrátu biologické rozmanitosti v Evropské unii a v globálním měřítku. Chránit půdy před erozí a znečištěním. Zdravé a vyvážené přírodní systémy jdou nezbytné pro podporu života a pro fungování společnosti. Je třeba se zabývat tlakem pocházejícím ze znečišťování životního prostředí, z trvale neudržitelného využívání území a moří a nebezpečími, které to znamená pro biologickou rozmanitost. Úplná realizace legislativy životního prostředí je klíčem k řešení hrozby pocházející ze znečištění. Ekologicky cenná území by měla být chráněna programem Společenství Natura 2000, který musí být v úplnosti realizován. Rozšíření ochrany na širší krajinné celky vyžaduje hlubší a účinnou integraci záležitostí životního prostředí a biologické rozmanitosti do politiky v oblasti zemědělství, péče o krajinu, lesnictví a využívání moře ve spojení s novými iniciativami jako je například vypracování půdní strategie pro Evropu. Více pozornosti bude věnováno ochraně mořského prostředí. Životní prostředí a zdraví Cíl – dosáhnout takové kvality životního prostředí, kde hladiny koncentrací škodlivin vytvořených člověkem, včetně nejrůznějších typů záření, nepovedou k významným nebezpečím pro zdraví člověka ani nebudou mít na zdraví člověka významné dopady V současné době se prosadil názor, že lidské zdraví je nepříznivě ovlivňováno problémy životního prostředí souvisejícími se znečištěním ovzduší a vody, s nebezpečnými chemikáliemi a s hlukem. Je třeba celostního a obsáhlého přístupu k problematice zdraví a životního prostředí, kde ústředním bodem politiky bude předběžná opatrnost a prevence rizik se zohledněním zvláště zranitelných skupin obyvatel jako jsou děti a lidé v pokročilejším věku. V jednotlivých oblastech politiky bude třeba docílit naplnění stávající legislativy a provést další akce. Trvale udržitelné využívání přírodních zdrojů a hospodaření s odpady Cíl – zajistit, aby spotřeba obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nepřesáhla nosnou kapacitu životního prostředí. Je třeba přerušit spojení mezi využíváním zdrojů a ekonomickým růstem pomocí významně zlepšené účinnosti využívání zdrojů, odmaterializování hospodářství, a zamezováním vzniku odpadů. Zdroje planety, zejména obnovitelné zdroje jako je půda, voda, ovzduší a dřevo jsou vystaveny tvrdému tlaku ze strany lidské společnosti. Je třeba přijmout strategii zaměřenou na opatření jako jsou daně a jiné hmotné stimuly, aby se podařilo zajistit udržitelnější využívání zdrojů. Předpokládá se, že objemy odpadů budou nadále růst, nebudou-li podniknuty kroky k nápravě. Zamezování vzniku odpadů bude klíčovým prvkem koncepce integrované výrobkové politiky. Je rovněž třeba dalších opatření k podpoře recyklace a regenerace odpadů. Role Evropské unie na světové scéně Uskutečňování Šestého programu bude již prováděno v kontextu rozšířené Evropské unie a následná opatření budou muset s touto širší perspektivou počítat. Provádění legislativy Společenství v oblasti životního prostředí bude pochopitelně hlavním úkolem pro kandidátské země a bude podporováno programy financování z prostředků Společenství. Kandidátské země mají příležitost učinit pokrok směrem k hospodářskému rozvoji, který je trvale udržitelný a který se vyhýbá tomu typu nebo rozsahu ekologických problémů, s nimiž je nyní konfrontována západní Evropa. V mezinárodním měřítku bude nezbytné, aby záležitosti životního prostředí byly plně a řádně integrovány do všech aspektů vnějších vztahů Společenství. Životní prostředí musí být bráno vážně a na péči o ně musí být uvolňován náležitý objem prostředků. Je třeba podporovat a provádět mezinárodní úmluvy, zejména úmluvy o změnách klimatu, biologické rozmanitosti, chemikáliích a šíření pouští. Účast dotčených stran a solidní znalosti jako základ politiky Ústřední význam pro úspěšné uskutečňování Šestého programu bude mít široké zapojení dotčených stran, a to ve všech fázích politického rozhodovacího procesu, počínaje dohodou o cílech a konče uváděním jednotlivých opatření do praxe. Navrhování, realizace a vyhodnocování ekologické politiky se bude opírat o náležité vědecké znalosti a ekonomická vyhodnocení a o aktuální údaje a informace o životním prostředí. --------------------- Navrhované rozhodnutí o šestém Akčním programu pro životní prostředí dá rozšířené Evropské unii směr, impuls a nástroje, které potřebujeme k vytvoření čistého a bezpečného životního prostředí. Do tohoto záměru, který přispěje k trvale udržitelnému rozvoji, budou zapojeni občané i hospodářská sféra. |
Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo
komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu
webmaster@czp.cuni.cz.
|