I-Zpravodaj COŽP

Kabinet env. studií

Centrum pro otázky životního prostředí UK

English

     

Kapitola 22: Životní prostředí

Překlad kapitoly 22 Hodnotící zprávy EK za rok 2000

Ve srovnání se situací v roce 1999 byl dosažen určitý pokrok v oblasti transpozice environmentálního acquis. Nicméně důležitá rámcová legislativa je stále v procesu přípravy a musí být ještě zavedena.

V souladu s požadavkem uvedeným v krátkodobých prioritách Přístupového partnerství 1999 vypracovala Česká republika implementační plány pro všechny environmentální směrnice ES, které byly schváleny vládou v červenci 2000.

V podoblasti horizontální opatření není doposud dosažena transpozice Směrnice o posuzování vlivů na životní prostředí, jež je krátkodobou prioritou Přístupového partnerství 1999, protože je v současnosti projednávána Parlamentem.

Navzdory velkému úsilí učiněnému v podoblasti kvalita ovzduší, které se projevuje ve výrazným snížením emisních hodnot, je česká legislativa v oblasti znečištění ovzduší v souladu s příslušným acquis pouze v omezeném rozsahu. V dubnu 2000 byla přijata sekundární legislativa vztahující se k emisním limitům a ochraně ozónové vrstvy. Transpozice a prosazování rámcové legislativy v této oblasti jsou krátkodobou prioritou Přístupového partnerství 1999 a je zapotřebí je uskutečnit.

V oblasti nakládání s odpady byla v listopadu 1999 schválena změna Basilejské úmluvy o kontrole přeshraničního pohybu nebezpečných odpadů a jejich zneškodňování.

V oblasti kvalita vod byl dosažen omezený pokrok v transpozici a prosazování rámcové legislativy, která je krátkodobou prioritou Přístupového partnerství 1999. Určitý pokrok byl dosažen přijetím Zákona o veřejném zdraví v červenci 2000 a novelizací Zákona o potravinách a tabákových výrobcích v srpnu 2000, které souvisí se standardy jakosti vod pro výrobu potravin. Rovněž bylo přijato Nařízení vlády,  kterým se stanoví ukazatele a hodnoty přípustného stupně znečištění vod, které částečně transponuje směrnice Společenství. Nicméně důležitá rámcová legislativa musí být ještě přijata.

V uplynulém roce byl dosažen malý pokrok v podoblasti ochrana přírody. Pro zajištění kompatibility s acquis musí být novelizován Zákon o ochraně přírody. Transpozice a prosazování rámcové legislativy v této oblasti je krátkodobou prioritou Přístupového partnerství 1999.

Co se týče podoblasti průmyslové znečištění a management rizik, v únoru 2000 vstoupil v účinnost Zákon o prevenci průmyslových havárií spolu s prováděcími předpisy, který transponuje směrnici Seveso II. V této oblasti je stále zapotřebí přijmout legislativu, jež zajistí integrovaný přístup k ochraně životního prostředí. Rovněž je zapotřebí ustavit administrativní struktury v této oblasti a rozhodnout o instituci, která bude za tuto problematiku odpovědná. Transpozice a prosazování rámcové legislativy v této oblasti je krátkodobou prioritou Přístupového partnerství 1999.

Transpozice legislativy v podoblasti chemické látky a geneticky modifikované organismy je obecně na vysoké úrovni. Zákon o nakládání s geneticky modifikovanými organismy vstoupil v účinnost v červenci 2000 a transponuje relevantní komunitární legislativu.

Pokročilý stupeň slučitelnosti byl dosažen rovněž v podoblasti hluk. Nařízení vlády, kterým se stanoví požadavky na ochranu zdraví před emisemi hluku, vstoupilo v platnost v červnu 2000.

V podoblasti jaderná bezpečnost a ochrana před radiací částečně transponují komunitární legislativu zákony o krizovém řízení a o integrovaném záchranném systému. Nicméně plná transpozice nebyla doposud zajištěna. Tři nové vyhlášky Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a Nařízení vlády byly vydáno v této oblasti (viz kapitola 14 – Energetika).

V podoblasti civilní ochrana byl v lednu 2000 přijat Zákon o krizovém řízení a Zákon o integrovaném záchranném systému, který bere v úvahu předpisy ES v této oblasti.

V květnu 2000 bylo Ministerstvo zemědělství potvrzeno jako instituce odpovědná za nakládání s vodami včetně komunálních odpadních vod, zatímco Ministerstvo životního prostředí odpovídá za ochranu vod a Ministerstvo zdravotnictví je odpovědnou institucí pro pitnou vodu. V dubnu 2000 byla na Ministerstvu zemědělství vytvořena nová sekce pro nakládání s vodami. V tomto roce bylo odsouhlaseno zvýšení počtu pracovníků Ministerstva životního prostředí a České inspekce životního prostředí. V roce 2000 je plánováno postupné dodatečné navýšení počtu zaměstnanců MŽP o 36 lidí a ČIŽP o 76 lidí za účelem splnění cílů aproximace.

Celkové zhodnocení

Česká republika dosáhla určitého pokroku v přejímání acquis a lze konstatovat, že celkově byla transponována čtvrtina environmentálních předpisů ES do vnitrostátního práva. Nicméně transpozice důležité rámcové legislativy, která je krátkodobou prioritou Přístupového partnerství, zůstává nedokončena např. v oblastech ovzduší, vody a odpadů spolu s ochranou přírody a některými předpisy ve vztahu k průmyslu. Nicméně přípravy byly zahájeny. Kromě toho existují mezery v oblasti sekundární legislativy upravující ekonomické nástroje, implementaci a prosazování. I když je státní politika založena na principech 5. Akčního programu EU pro životní prostředí, je zapotřebí zvýšit úsilí pro zajištění plné shody s environmentálním acquis do data vstupu.

Lze konstatovat, že zhruba polovina komunitárních předpisů ES v oblastech horizontální opatření a legislativě vztahující se k chemickým látkám a geneticky modifikovaným organismům, jaderné bezpečnosti, ochrany před radiací a hluku byla transponována do vnitrostátního práva. Přibližně jedna třetina legislativy vztahující se k průmyslovému znečišťování a managementu rizik byla transponována a v oblasti ochrany přírody a nakládání s odpady se stupeň transpozice komunitárních předpisů přibližuje k jedné pětině. V oblasti kvalita ovzduší byla transponována jedna desetina závazků vyplývajících z legislativy ES. Oblast kvality vody dosahuje nejnižší stupeň souladu s komunitárním právem.

Za účelem dosažení souladu s požadavky komunitárního práva vypracovala Česká republika implementační plány pro všechny environmentální směrnice ES, které budou podkladem pro vypracování investiční strategie. Od roku 1994 dosahovaly investice do ochrany životního prostředí v ČR přibližně 1 mld. EUR ročně, což odpovídá 2,4% HDP. Pro zajištění implementace acquis do data vstupu musí Česká republika toto vysoké množství investic do ochrany životního prostředí udržet nebo zvýšit. Zvýšenou pozornost je nutno věnovat vypracování finančních strategií pro legislativu v oblasti vod, ovzduší a odpadů, které si vyžádají největší investice. Celkově je technická infrastruktura pro implementaci environmentální legislativy na relativně vysoké úrovni, ale pro zajištění plného prosazování acquis je zapotřebí ji zlepšovat.

Institucionální zajištění ochrany životního prostředí a jejího prosazování má dlouhou tradici, zejména v oblastech ochrany přírody a nakládání s vodními zdroji. Systém schvalování a vydávání povolení pro znečišťovatele je dobře nastaven. Vysoký stupeň kompatibility byl dosažen v monitoringu znečištění ovzduší, kontrole radiačních zdrojů, ochrany přírody a ve vztahu k snižování hluku. V ostatních oblastech jako voda a nakládání s odpady jsou zapotřebí další modifikace, zejména v kontextu vývoje politiky EU. Další úsilí v rozvoji institucionálního zajištění je zapotřebí v oblasti označování a kontroly chemikálií a kontroly geneticky modifikovaných organismů. Nejzásadnější změny současné administrativy ČR budou nutné v souvislosti s implementací směrnic vztahujících se k průmyslu, zejména směrnice IPPC.

Prosazování práva v oblasti životního prostředí je do značné míry zajišťováno Českou inspekcí životního prostředí, která má ústřední úřad a devět regionálních středisek. Inspekce byla v uplynulých letech personálně posílena a počet jejích zaměstnanců dosáhl počtu 491.

Ve vztahu k administrativní kapacitě je hlavní otázkou kvalita, vzhledem k nedostatku proškoleného personálu a odpovídajících finančních prostředků, jednotnost a jasné rozdělení kompetencí v rámci institucí a mezi nimi. Nejasnosti jsou dále spojeny s reformou veřejné správy, která bude mít významné důsledky pro oblast životního prostředí.

Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu webmaster@czp.cuni.cz.
Copyright © 2003 Centrum pro otázky životního prostředí UK
Naposledy změněno: 18. 05. 2005