Příspěvek
kandidátských zemí k šestému akčnímu programu pro ochranu životního prostředí
PRVNÍ
NÁVRH
(Text
této verze nebyl zkorigován)
NENÍ
URČENO PRO ZVEŘEJNĚNÍ, NECITOVAT!!!
Vypracovalo:
Regionální
centrum ochrany životního prostředí
pro
Střední a Východní Evropu
18.
září 2000 Část I: rozšíření
Politika
na subnárodní úrovni
S rozšířením Evropské
unie problémy ochrany životního prostředí a potřeba ještě diversifikovanějšího
politického přístupu nabudou na intenzitě. V zájmu úspěchu bude nezbytné dále
posilovat subnárodní struktury většími zodpovědnostmi, kapacitami a zdroji,
přičemž rámec pro jejich činnost poskytnou národní a nadnárodní instituce,
které budou také provádět kontrolu a bilance a zajistí nástroje, ukotvené
v horizontální legislativě.
Téma:
Naléhavost požadavků na subnárodní struktury se při rozšíření zvýší
Rozmanitost výzev
ochrany životního prostředí, kterým čelí Evropská Unie, je relativně značná.
Jsou zde nejenom rozdíly mezi jednotlivými členskými státy, které předurčují
specifické výzvy ochrany životního prostředí, s kterými se musí každý z těchto
států vypořádat, ale v rámci každého státu každý region, každý kraj a každé
sídlo a oblast mají své vlastní jedinečné problémy, přičemž každý z těchto
problémů vyžaduje jiný přístup.
Otázka rozmanitosti
byla identifikována v Pátém akčním programu pro ochranu životního prostředí,
který kladl velký důraz na princip subsidiarity. Tento princip znamená, že
problém musí být řešen na té úrovni, kde je to z hlediska efektivity řešení
nejlepší. Kromě toho, prosazování dobrovolných dohod, podporování spolupráce
mezi jednotlivými činiteli, jejich spoluúčast na rozhodování o otázkách ochrany
životního prostředí, rozmnožování nových nástrojů a prostředků a vyvíjení
environmentální legislativy, která se spíše než na předepisování řešení
soustředí na poskytování rámce pro činnost, to vše má velice pozitivní dopad na
schopnost činitelů v Evropské unii efektivně řešit problematiku ochrany
životního prostředí.
Nicméně předpokládáme,
že s rozšířením Evropské unie rozsah environmentálních problémů v Unii, které
jsou již dnes rozmanité, dramaticky vzroste. Nejde pouze o to, že ekonomická,
sociálně politická a environmentální situace většiny kandidátských zemí je v porovnání
s vyspělejšími členskými státy Evropské unie na jiné úrovni, ale stupeň,
do kterého jsou některé oblasti v kandidátských zemích - takzvaná "horká
místa" - zdevastována z hlediska životního prostředí, bude vyžadovat
zvláštní pozornost a vyvážený přístup, aby nedošlo k negativní kompenzaci, týkající
se procesu ekonomického a sociálního rozvoje v těchto zemích.
Součástí
transformačního procesu, který v kandidátských zemích začal počátkem
devadesátých let, je skutečnost, že různé úkoly a zodpovědnosti, a především
ty, které spočívájí na národních vládách, jsou přenášeny na struktury na
subnárodní úrovni, především na místní vlády a regionální a místní státní
úřady. Nicméně očekávání, která jsou vzhledem k tomuto procesu vkládána do
jednání subnárodních vládních struktur, často zůstávají nesplněna. Jedním z
problémů je skutečnost, že kapacita místních vlád a místních státních úřadů je
omezena ve smyslu jak zdrojů, tak odborných znalostí. Politické rozhodování je
často omezeno na slepou transpozici a kopírování národních politik nebo politik
Evropské unie bez jednoznačného pochopení problematiky a bez kapacity a zdrojů,
potřebných k efektivní a úspěšné implementaci těchto politik. Další problémy
spočívají v tom, že na národní úrovni není přikládána dostatečná váha
skutečnosti, že problematika ochrany životního prostředí na subnárodní úrovni
se velice liší od "národního průměru", a vyžaduje tedy specifická a
někdy unikátní řešení, která nemohou být implementována národními politikami.
Další růst
rozmanitosti problémů ochrany životního prostředí v Evropské unii jako následek
rozšíření bude vytvářet zvyšující se tlak na subnárodní struktury a další
přesouvání pozornosti od národních a nadnárodních struktur směrem dolů, tedy na
struktury subnárodní. Pokud tedy má budoucí rozšířená Evropská unie efektivně
zvládnout všechny své environmentální problémy, musí i nadále umožňovat
dostatečnou flexibilitu v implementaci politik a podporovat své členy v
posilování jejich struktur na subnárodní úrovni, aby bylo možné aplikovat
kreativní řešení, namísto pokusů o nalezení "jednoho jediného"
řešení, které by mělo přijatelné výsledky za jakýchkoliv okolností. Jinak tento
problém bude s dalším růstem Evropské unie stále rychleji narůstat, a tím
bude efektivní implementace politik Evropské unie stále obtížnější a obtížnější.
Čeho
chceme dosáhnout?
S ohledem na výše
řečené musí jedním z cílů Šestého akčního programu pro ochranu životního
prostředí být zintenzivnění procesu posílení subnárodních struktur tak, aby
měly dostatečné informace, kapacitu a zdroje pro efektivní řešení jejich
environmentálních problémů a další rozvoj budoucích politik způsobem, který
zajistí, že specifické podmínky kdekoliv v Evropské unii mohou být řešeny na
úrovni, která je pro toto řešení nejlépe situována.
Politický
přístup
V zájmu dalšího posílení
subnárodních struktur pro efektivní vypořádání s jejich environmentálními
problémy jim musí národní a nadnárodní legislativa umožnit dostatečnou
flexibilitu při volbě správných politických přístupů. Současný trend v
legislativě Evropské unie, spočívající v poskytování rámce pro činnost a rozvoj
v horizontální legislativě (hodnocení dopadů na životní prostředí, strategické
hodnocení dopadů na životní prostředí, přístup k informacím, účast veřejnosti),
je dobrý a musí v budoucnosti pokračovat s nezměněnou intenzitou.
Tvůrci politiky na
národní a nadnárodní úrovni musí odolat pokušení rozvádět do podrobností
požadované přístupy, a namísto soustředění na to, aby do systému zavedli
kontroly, které jim umožní pracovat s různými politickými přístupy, musí
hodnotit jejich dopady na životní prostředí a
určovat, jestli zajistí požadovaný výsledek.
Je žádoucí vypracovat
další institucionální reformy na subnárodní úrovni (zejména v kandidátských
zemích), které převedou ještě více zodpovědností na místní vlády a regionální a
místní státní úřady. Zároveň bude nezbytné investovat do masivních programů pro
budování kapacity a podporovat výměnu zkušeností a odborných znalostí.
Musí být přiznána
priorita rozvojovým plánům k ochraně životního prostředí, jejichž akční oblasti
jsou určeny společným zájmem a které přesahují geografické hranicím. Takže
například environmentální akční programy pro jednotlivá povodí musí dostat
politický mandát řídit národní environmentální akční programy, dostat vyšší
prioritu.
Musí být vedeno více
výzkumů na téma, co tvoří trvale udržitelná společenství, a musí být vyvinuty
srozumitelné příručky a ve velkém měřítku rozšířeny mezi samosprávy a místní
státní úřady.
Konečně finanční
nástroje Evropské unie (především Strukturální fondy) musí být flexibilnější a
zajišťovat, že jakákoliv řešení, která přináší požadovaný výsledek, mají nárok
na obdržení podpory. To může znamenat úpravy dohod tak, aby bylo možno
kombinovat jednotlivé finanční nástroje, ze kterých musí být odstraněna všechna
omezení, která dosud omezují možnost dosáhnout co nejvyššího nároku na podporu
vzhledem ke kriteriím požadovaného výsledku.
Kdo
je zodpovědný?
Evropská unie:
·
Pokračuje v současném trendu v legislativě
Evropské unie, který se soustředí na poskytování rámce pro činnost a
horizontální legislativu
·
Definuje kontrolní opatření a měřítka úspěchu
·
Zaopatřuje technickou asistenci a přenos
zkušeností a odborných znalostí
Členské
státy:
·
Stanoví politický rámec, vyvinou motivační
pobídky a nástroje
·
Zajistí vhodný institucionální rámec, definují
struktury a zodpovědnosti
·
Vybudují kapacitu na všech úrovních státní
správy a samosprávy
·
Poskytnou zdroje a technickou a metodologickou
asistenci, pokud je jí třeba
·
Rozšíří informace a zvýší uvědomění
Plánování
integrované politiky
Přestože
je prokazatelné, že čisté životní prostředí přímo přispívá k ekonomickému a
sociálnímu rozvoji, integrovaná tvorba politik stále zůstává výzvou. Musí být
vypracována institucionální reforma v zájmu integrace otázek ochrany životního
prostředí a principů trvale udržitelného rozvoje do sektorových politik na
národní a subnárodní úrovni, a musí být zvýšeno uvědomění klíčových činitelů o
výhodách integrace zájmů životního prostředí pro ekonomiku a společnost.
Téma:
Politické sektory si neuvědomují možné zisky z ochrany životního prostředí
Přístup k politickému
plánování je tradičně mezi jednotlivými resorty přísně oddělen. Na jedné straně
jsou sice zavedeny meziresortní připomínkové procedury pro zajištění základní
úrovně komunikace mezi resorty, ale přesto politikaření, stranické politiky a
neinformované soupeření za každou cenu často činí mezi rezortní spolupráci
nemožnou nebo neefektivní.
Na druhé straně
existuje mnoho přístupů "vyhrávají oba", které přinášejí vzájemné
zisky životnímu prostředí stejně jako ekonomice a společnosti. Je mnoho
zdokumentovaných případů, kdy politiky ochrany životního prostředí měly
pozitivní dopad na trendy zaměstnanosti. Empirický důkaz naznačuje, že oblasti
s vyšší kvalitou životního prostředí nebo oblasti, které dříve měly poškozené
životní prostředí, ale nyní jej zlepšily, zažívají rychlejší ekonomický růst
než oblasti, kde životní prostředí zůstává poškozené. Podstatné jsou také
dlouhodobé zisky čistého životního prostředí pro zdraví obyvatelstva a
pozitivní dopady zelených rekreačních oblastí na obnovení ekonomické
produktivity jednotlivců.
Příležitost, vytvořená
efektivní sektorální integrací, se neomezuje pouze na přímé environmentální
zisky. Pokud bude k plánování sektorální politiky zaujat integrovanější
přístup, mohou být ušetřeny finanční a lidské zdroje. Početné závazky členských
států, vyplývající z mezinárodních dohod, politické cíle Evropské unie i
národní a cíle pro jednotlivé sektory poskytují příležitost pro realizování
podstatných synergistických efektů, které vyústí v omezení materiálních a
intelektuálních zdrojů, potřebných na jejich implementaci. Například závazky v
rámci Kyotského protokolu, týkající se klimatické změny, by mohly být
efektivněji plněny s jedním vyváženým politickým přístupem, který by prostoupil
všechny relevantní sektorální politiky včetně dopravy, energetiky, průmyslu,
zemědělství a regionálního rozvoje, namísto prostřednictvím politiky ochrany
životního prostředí, která má na politiky ostatních sektorů pouze omezený vliv.
Následkem toho by náklady na soulad se závazky Kyotského protokolu mohly být
nižší a jednotlivé sektory by byly lépe připraveny čelit výzvám v dlouhodobém
měřítku.
Jedním z důvodů, proč
jinak logický politický směr k lepší integraci zájmů životního prostředí do
sektorálních politik zůstává pozadu za svými možnostmi, je skutečnost, že
následkem nedostatečného pochopení mezi klíčovými politiky a zákonodárci
nepatří ochrana životního prostředí mezi "hlavní politické směry" a
je stále odsunována na okraj. Přestože politici a zákonodárci nijak
nezpochybňují význam ochrany životního prostředí, mnoho z nich stále na
životní prostředí pohlíží jako na sektor, který představuje nepřetržitý odliv
prostředků z rozpočtu jejich země a neposkytuje žádné měřitelné zisky pro
ekonomiku a společnost.
Čeho
chceme dosáhnout?
Jedním z cílů Šestého
environmentálního akčního programu musí být vypracování institucionální reformy
v zájmu implementace plánování integrované politiky pro trvale udržitelný
rozvoj a zvýšení porozumění mezi klíčovými skupinami činitelů, přičemž se jedná
především o politiky, zákonodárce a širokou veřejnost, pro integraci zájmů
životního prostředí a pro zisky, které tato integrace přinese ekonomice a
společnosti.
Kromě toho bude
důležité pěstovat lepší spolupráci mezi různými sektory, především na vládní
úrovni, prosazovat vyšší využití synergistických přístupů a pokračovat ve
výzkumech krátkodobých a dlouhodobých zisků, které integrace zájmů životního
prostředí přinese ekonomice a společnosti.
Politický
přístup
Jedním z
nejslibnějších nástrojů pro integraci zájmů životního prostředí do sektorálních
politik je strategické hodnocení dopadů na životní prostředí (SEA). Nová
Směrnice Evropské unie, týkající se SEA, musí zajistit, že všechny hlavní
politiky a strategie podstoupí důkladný proces hodnocení dopadů na životní
prostředí, zahrnující plnou účast veřejnosti. Jak přibývá zkušeností s
uplatňováním SEA jako nástroje pro sektorální integraci, budou vyvíjeny
příslušné směrnice pro každý jednotlivý sektor.
Slibný vývoj znamená
Cardiffský proces a rozhodnutí připravit strategii Evropské unie pro trvale
udržitelný rozvoj. Nicméně má-li být tento proces plně využit, je nezbytné, aby
Šestý akční program ochrany životního prostředí jednoznačně popsal, jaký je
jeho vztah ke strategii trvale udržitelného rozvoje a jak mají tyto dva
dokumenty spolupracovat během fáze implementace.
Aby byla zvýšena
zodpovědnost jednotlivých sektorů za dopad jejich činnosti na životní
prostředí, měla by jim být zákonem přikázána větší zodpovědnost za ochranu
životního prostředí, zejména v oblastech, kde jejich činnost znamená hrozbu pro
životní prostředí. Minimálně musí být pro každý sektor stanoveny jasné
environmentální cíle s kvantifikovanými požadovanými výsledky a měřítky
úspěchu. Úloha sektoru životního prostředí tedy spočívá v poskytování
metodologické podpory, ale zodpovědnost za splnění cílů bude spočívat na
sektoru, kterého se tyto cíle týkají. To vytvoří větší tlak na relevantní
sektory, aby braly zájmy ochrany životního prostředí vážně.
Stejně jako Směrnice
IPPC integruje schvalovací procesy do jednoho, čímž umožňuje lepší kontrolu
úřadů při vydávání povolení v oblasti životního prostředí, musí být vyvinut
podobně integrovaný přístup pro plánování politiky na subnárodní úrovni.
"Vzdálenost" mezi životním prostředím a ostatními sektory je často
mnohem menší na regionální nebo lokální úrovni, takže na těchto úrovních je
větší potenciál pro integrovanější přístup k plánování.
Výzkum a vývoj v
oblasti sektorální integrace musí být stále intenzivnější. Je třeba vyvinout
nové politické nástroje a prostředky pro efektivnější politické plánování a
rozhodování. Výzkum externích nákladů a vyjádření jejich výše zvýší naše
uvědomění o "skutečných" nákladech produkce a následků dopadů na životní
prostředí na ceny produktů a služeb. Musí být vypracovány další studie pro
identifikaci zisků, které integrace zájmů životního prostředí do plánování
sektorální politiky přinese pro ekonomiku a společnost.
Konečně musí být ve
velkém měřítku zvýšeno uvědomění o ziscích, které integrace zájmů životního prostředí do plánování sektorální
politiky přinese. Musí být osloveny dvě hlavní skupiny činitelů: za prvé
politici a zákonodárci, a za druhé široká veřejnost. Je životně důležité, aby
tyto dvě skupiny měly dostatečné informace o ziscích, které integrace zájmů
životního prostředí do plánování sektorální politiky přinese pro ekonomiku a
společnost, a to jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého hlediska.
Kdo
je zodpovědný?
EU:
·
Pečlivá implementace nové Směrnice SEA, vývoj
předpisů a implementace testů
·
Vývoj a implementace strategie Evropské unie pro
trvale udržitelný rozvoj
·
Poskytnutí technické asistence a pomoci při
výzkumech výhod integrace zájmů životního prostředí a kalkulace plných nákladů
produkce.
Členské
státy:
·
Zahájení institucionální reformy pro udělení
větší zodpovědnosti ostatním sektorům
·
Vyvinutí systému plánování integrované politiky
na národní a subnárodní úrovni
·
Uskutečnění kampaní pro zvyšování uvědomění na
národní úrovni, vybudování kapacity klíčových zákonodárců, politiků a široké
veřejnosti
·
Implementace pilotních projektů, zahrnující SEA
a další nové nástroje
·
Implementace Směrnice IPPC v pokud možno
nejkratší době
·
Poskytování metodologické podpory ohledně
integrace zájmů životního prostředí do ostatních sektorů.
Prohlubování
implementace
Rostoucí komplexnost
environmentálního acquis představuje hrozbu pro jeho efektivní implementaci.
Evropská unie musí zdůraznit, že tato implementace má přednost před vyvíjením
jiné legislativy. Pro dosažení úspěchu bude životně důležité flexibilní
využívání Kohezních fondů na podporování inovačních řešení, jejich rozšiřování
a institucionální posílení.
Téma:
Rostoucí komplexnost environmentálního
acquis způsobuje, že jejich implementace je stále obtížnější
Současný základ
legislativy Evropské unie - acquis communautaire - narostl na více než 300 aktů
a několik tisíc stran textu, a to pouze v sektoru životního prostředí. Je
to jeden z nejvyspělejších systémů legislativy na ochranu životního prostředí na
světě. Nicméně se stává extrémně složitým v okamžiku, kdy jedním z jeho
hlavních zájmů, vedle požadovaného environmentálního efektu, je možná
interference s legislativami ostatních sektorů a dopad na tyto
legislativy, a především dopad na hospodářskou soutěž a oblast Společného trhu.
Komplexnost
environmentálního acquis vytváří také obrovský rozpočet a institucionální
požadavky na jeho efektivní implementaci. Následkem toho se všechny členské
státy při efektivní implementaci a prosazování
v menší či větší míře setkávají s obtížemi. S rostoucí komplexitou
acquis je tedy spojeno nebezpečí zvětšující se trhliny mezi legislativními
požadavky a jejich praktickou implementací.
Kromě toho je
environmentální acquis vyvíjeno rychle, zejména v posledních letech. Tento
"pohyblivý cíl" může některým členským státům způsobit komplikace,
což vyvolává tlak na oslabování environmentálních standardů.
Vzhledem k tomu je
zajímavé poukázat na skutečnost, že rozšíření Evropské unie představuje
příležitost k posílení implementace environmentálního acquis po celé Evropské
unii. Kandidátské země jsou v soustavném procesu změny už od zhroucení
komunismu před deseti lety. Nejprve to byla ekonomická transformace od
centrálně plánované ekonomiky k ekonomice, řízené trhem. Nyní je to proces
aproximace, který vyžaduje značné finanční zdroje, nové přístupy a masivní
institucionální restrukturalizaci. Tato "ochota ke změně" a
skutečnost, že Evropská unie trvá na kompletní implementaci acquis
communautaire dříve, než tyto země mohou vstoupit, by mohla být využita k
prosazení implementace acquis v celé Evropské unii.
V současné době se
zdá, že z dlouhodobého hlediska je možná výhodnější soustředit se na posilování
implementace současného environmentálního acquis než zbytečně urychlovat
vyvíjení budoucí legislativy pro ochranu životního prostředí.
Čeho
chceme dosáhnout?
Cílem Šestého
environmentálního akčního programu musí být posílení kapacity členských států
pro implementaci současných požadavků acquis communautaire.
Politický
přístup
Pro proces
implementace je životně důležitá kvalita existujících institucí a lidských
zdrojů. Proto musí být vypracován program budování kapacity institucí pro
ochranu životního prostředí a jejich zaměstnanců. Zvláštní pozornost musí být
věnována posílení environmentálních inspektorátů pomocí zdokonalení jejich
vybavení, udělení širších pravomocí, podněcováním výměny zkušeností a odborných
znalostí jak v národním, tak v mezinárodním měřítku, atd.
Nicméně rozsah, do
kterého bude implementace environmentálního acquis úspěšná, určí využívání
finančních nástrojů Evropské unie. Přestože acquis communautaire Evropské unie
všeobecně nepředepisují využívání specifických politických přístupů, toto jsou
finanční nástroje Evropské unie, které implicitně nebo někdy explicitně
předurčují řešení. Využívání finančních nástrojů Evropské unie musí být mnohem
flexibilnější v zájmu urychlení implementace pomocí využití inovačních řešení.
Stejně i technická
asistence a odborné znalosti Evropské unie musí být i nadále sdíleny na celém
území Unie v nejširším možném měřítku v zájmu pomoci k vyvinutí nových a
inovačních přístupů. Konečně musí být věnována dostatečná pozornost
identifikaci cenově výhodných řešení a politických přístupů.
Kdo
je zodpovědný?
EU:
·
Dodání flexibility finančním nástrojům Evropské
unie (Strukturální a Kohezní fondy) a jejich orientace na inovaci
·
Poskytování technické a odborné asistence,
vyvinutí programů pro výměnu zkušeností a odborných znalostí mezi členskými
státy Evropské unie.
Členské
státy:
·
Vyvinutí inovačních řešení pro efektivní
implementaci environmentálních acquis
·
Sponzorování výzkumných projektů a pilotních
projektů
Generování
trvale udržitelného rozvoje na místní úrovni
Modely budoucího
rozvoje měst a venkova v kandidátských zemích budou určena v souvislosti s
rapidním rozvojem před jejich vstupem do Evropské unie a po vstupu. Tyto modely
určí, jak bude dotyčná země schopna dosáhnout svých environmentálních cílů,
vztahujících se k dopravě a zdraví, cílů, týkajících se klimatické změny ve vztahu
k dopravě a dodávkám energie, a cílů ochrany stanovišť, odpadového hospodářství
a všeobecně kvality života občanů. V kandidátských zemích budou hlavní
rozhodnutí, určující směr rozvoje v dalším století, učiněna během příštích
deseti let.
Téma:
Modely rozvoje měst určí, jak bude dotyčná země schopna dosáhnout svých cílů
ochrany životního prostředí a trvale udržitelného rozvoje
Města v kandidátských
zemí mají dosud rozsáhlou infrastrukturu hromadné dopravy a příznivější poměr
mezi hromadnou a osobní dopravou. Ale tato infrastruktura, která v minulosti
trpěla nedostatkem investic, tváří v tvář rapidnímu přibývání majitelů
automobilů v investičních plánech pokulhává daleko za silniční
infrastrukturou.
Tlaky na rozrůstání
měst - oblasti s nízkou hustotou osídlení a komerční investice - se spojují s
ambicemi obyvatelstva přestěhovat se z nekvalitních bytů v panelových
domech a s komplexní povahou obnovování městských center a opětného využívání
historických průmyslových lokalit.
Nejhorší
environmentální podmínky, ovlivňující lidské zdraví, jsou soustředěny v
takzvaných horkých místech - ve městech nebo regionech s důlním nebo
těžkým průmyslem, kde je zkombinována vysoká úroveň kontaminace, průmyslové
znečištění, nebezpečí ekologických havárií a nízká životní úroveň místních
obyvatel, zaviněná ekonomickým poklesem hlavních průmyslových odvětví.
Na opačném konci
spektra venkovské oblasti s nejvyšší hodnotou biologické a krajinné
rozmanitosti také trpí ekonomickým poklesem, vztahujícím se ke zhroucení
starého modelu zemědělství. Tato skutečnost vytváří silné pohnutky pro trvale
neudržitelné využívání půdy, lesů, chráněných druhů a jiných aktiv, která se
zde vyskytují.
Čeho
chceme dosáhnout:
Šestý environmentální
akční program musí ihned z počátku procesu integrace kandidátských zemí do
Evropské unie nabídnout pohnutky pro změnu směru rozvoje k trvalé
udržitelnosti, zahrnující:
·
Využívání městského plánování a místních akčních
plánů ochrany životního prostředí pro správu trvalé udržitelnosti městského
osídlení
·
Zachování modálního poměru mezi hromadnou a
osobní dopravou podporováním investic do infrastruktur a služeb hromadné
dopravy
·
Navrhování nových rozvojů tak, aby jim mohla
sloužit infrastruktura hromadné dopravy, hromadného vytápění atd.
·
Poskytování pohnutek pro opětné využívání
průmyslových lokalit (hnědé plochy), zahrnujících řešení problémů minulých
dluhů vůči životnímu prostředí a vyčištění těchto lokalit, a bránění investicím
do nových staveb "na zelené louce"
·
Řešení problémů opuštěných, zpustlých průmyslových
regionů v rámci simultánního dosažení environmentálních, ekonomických a
sociálních cílů
·
Poskytování obyvatelům venkova možnost získávat
ekonomické výhody z ochrany přírody a krajiny a z péče o obnovitelné
zdroje, ze služeb turistům,produkce energie z biomasy a větru, a dalších
aktivit.
Politický
přístup
Ve společném procesu celé
Evropské unie musí být vyvinuty jednoznačné představy trvale udržitelných
místních komunit od velkoměst po venkovské oblasti, včetně místních komunit
například v kampaních pro Trvale udržitelná města a v dalších podobných
iniciativách.
Finanční nástroje
Společenství, jako jsou Strukturální fondy, Kohezní fondy a Zemědělské
subvence, musí implementaci těchto myšlenek aktivně podporovat.
Legislativa musí
podporovat řešení specifických problémů v příslušných geografických jednotkách,
jako jsou říční povodí, v souladu s Rámcovou směrnicí o vodě, nebo města v
souladu se Směrnicí o kvalitě ovzduší.
Režim zodpovědnosti za
životní prostředí musí být stanoven transparentním a předvídatelným způsobem v
zájmu prosazování opětného využívání a rehabilitace opuštěných průmyslových
lokalit jako kontrastu k investicím do stavění na zelené louce.
Kdo
je zodpovědný?
EU:
·
Vyvinutí integrovaných politik, zaměřených na
městské a venkovské oblasti, jako je Evropská územně-plánovací perspektiva
·
Stanovení specifických cílů ochrany životního
prostředí a trvalé udržitelného rozvoje ve finančních nástrojích Evropského
společenství
·
Podporování sdružování místních komunit a
nevládních organizací v rámci Kampaně pro trvale udržitelná města
·
Podporování budování kapacity a výzkumu a vývoje
v místních komunitách
·
Vyvinutí transparentního a předvídatelného
režimu zodpovědnosti vůči životnímu prostředí.
Členské
státy:
·
Vyvinutí národních územních plánů a plánů
infrastruktur tak, aby podporovaly trvale udržitelný rozvoj
·
Vyvinutí schémat pro prosazování rozvoje
"hnědých ploch" a rehabilitace "horkých míst" včetně toho,
že v případě potřeby přijmou zodpovědnost za jejich vyčištění a za ochranu
životního prostředí.
Místní
komunity:
·
Vyvinutí místních Agend 21 a podobných strategií
pro jejich lokální rozvoj
·
Využívání plánování a podle potřeby také dalších
politických nástrojů pro zajištění trvale udržitelného rozvoje
Zvyšování
uvědomění mezi jejich obyvateli a podporování modelů spotřeby a způsobu života,
slučitelných s trvale udržitelným rozvojem. Část II: Komentáře k
jednotlivým kapitolám Šestého environmentálního akčního programu
Klimatická
změna
Téma:
Úroveň skleníkových plynů stoupá
Průmyslový výstup
kandidátských zemí a příslušný pokles produkce skleníkových plynů po zhroucení
komunismu v roce 1989 znamená, že většina kandidátských zemí bude mít poněkud
těžkosti při naplňování jejich závazků, vyplývajících z Kyotského protokolu,
kterým mají dostát do roku 2005. Tato skutečnost nemá nicméně nic společného se
současným trendem úrovní skleníkových plynů, která od poloviny devadesátých let
soustavně stoupá.
Problém kandidátských
zemí tedy nespočívá v otázce, jestli budou schopny splnit své závazky v rámci
Kyotského protokolu, ale jestli budou i nadále reversně působit na trend
zvyšující se produkce skleníkových plynů.
Jedním z
nejproblematičtějších sektorů v této oblasti je energetika. Ceny energie jsou v
kandidátských zemích dosud nízké zásluhou regulace trhu a využívání subvencí,
takže průmysl i obyvatelstvo mají málo pohnutek k omezování spotřeby energie.
To přispívá k neefektivní produkci energie a vysoké spotřebě energie na hlavu.
Dalším problémem je nepříznivá struktura produkce energie, která - s několika
málo výjimkami - spočívá většinou ve fosilních palivech a nukleární energii.
Přestože nukleární energie není významným přispěvatelem k výrobě skleníkových
plynů, jsou zde významné politické tlaky a úvahy o riziku, které nutí
kandidátské země vyřadit veškerou nukleární energii.
Dalším problémem je
nekontrolovaný nárůst silniční dopravy ve všech kandidátských zemích, o němž se
předpokládá, že se s rozšířením pouze zhorší, protože nejobvyklejší způsob
dopravy zboží v Evropské unii je doprava nákladními auty.
Další hrozbu
představuje produkce metanu v zemědělství, a tento problém by také měl být
vyřešen.
Konečně kolísání
světových cen ropy v poslední době a sociální neklid, související se zvyšováním
cen paliva v Evropě, by mohly signalizovat, že světová dosažitelnost ropy možná
dosáhla vrcholu a v nejbližší budoucnosti bude tržní poptávka stále více převyšovat
dosažitelnost ropy, což může způsobit ekonomické obtíže nebo dokonce zhroucení
ekonomiky.
Čeho
chceme dosáhnout?
Hlavním cílem
kandidátských zemí musí být zvrácení negativního trendu v generování
skleníkových plynů pomocí zvyšování efektivity využívání energie, úprava
energetického průmyslu na "klimaticky příznivější" a nalezení
uskutečnitelných alternativ využití fosilních paliv v produkci energie a spalovacích
motorů v dopravě.
Politický
přístup
První a nejvyšší
prioritou musí být nahrazení fosilních paliv v produkci elektrické
energie a v automobilové dopravě. Technické základy pro takové nahrazení
čistou, neznečišťující energií z aktivního vakua, zahrnující část prototypové
technologie, jsou nyní připraveny. Tyto technologie musí být urychleně
dokončeny a bude zahájeno jejich využívání.
Ceny energie a
fosilních paliv musí být deregulovány natolik, aby tato deregulace byla
přijatelná ze sociálního hlediska. Kdykoliv to bude možné, musí být instalovány
kombinované generátory tepla a energie.
Musí být hledány
alternativní zdroje energie včetně obnovitelných zdrojů, a jejich zavedení musí
být v rámci možností podporováno subvencemi. Příklady zahrnují využívání
sluneční a větrné energie, biomasy atd.
Efektivita služeb
hromadné dopravy a železničních sítí musí být zvýšena. Musí být vzato v úvahu
možné využití subvencí na pomoc těmto dopravním prostředkům, aby mohly obstát
proti konkurenci silniční dopravy. Jako řešení, výhodnější pro meziměstské
přepravování než letecká doprava, musí být v širokém měřítku podporovány rychlé
vlaky a budování železničních sítí pro tyto rychlé vlaky.
Kampaň pro zvyšování
uvědomění musí být zintenzivněna, aby bylo mezi veřejností a průmyslem zvýšeno
pochopení dostupných alternativ.
Musí být
identifikovány požadavky, související s klimatickou změnou, a zavedeny do
městského a územního plánování v rámci minimalizace jejich dopadů na produkci
skleníkových plynů.
Musí být v širokém
měřítku prosazovány trvale udržitelné zemědělské metody a organické
zemědělství. Kdykoliv je to mužné, zemědělská půda musí být přeměňována v lesy
a musí být zavedeno trvale udržitelné lesní hospodářství. Pro dosažení tohoto
cíle musí být určeny subvence.
Kdo
je zodpovědný?
EU:
·
Výzkum řešení pro nahrazování fosilních paliv v
energetickém průmyslu a dopravě
·
Využití tržního mechanismu včetně subvencí na
podporování použitelných řešení v energetice, dopravě a zemědělství
Členské
státy:
·
Implementace všech uskutečnitelných řešení
·
Zvyšování uvědomění průmyslu a veřejnosti
Ochrana
přírody a biodiversity
Kvalita a kvantita
biologické a krajinné diversity v Evropské unii bude s rozšířením
vzrůstat. Do Evropské unie budou začleněny ohromné plochy lesů, mokřadů, lučin,
hor a krajin s tradičním zemědělstvím, které podporují populaci mnoha druhů,
které jsou v Západní Evropě ohroženy nebo již vyhynuly. Péče o stanoviště v
takovém množství vyžaduje integrovaný přístup, který poskytne ochranu přírody
společně s rozvojem venkova.
Téma:
V procesu rozšíření je okénko příležitosti k integraci ochrany biodiversity s
reformovanou zemědělskou politikou, která současně přinese zisky přírodě,
zemědělcům a občanům Evropy.
Jedním z aktiv
kandidátských zemí je skutečnost, že Evropské unii přinášejí porovnatelně dobře
chráněná přírodní aktiva: velké množství druhů živočichů a rostlin, včetně
chráněných druhů, lesy, mokřady, louky, hory, pobřeží a tradiční kulturní
krajiny. Tato aktiva byla do určité míry chráněna díky přísnější státní
kontrole v minulosti, ale také zásluhou nedostatku zdrojů na subvence do
zemědělství, porovnatelné se subvencemi v Evropské unii. Kandidátské země
chrání signifikantní část svých území jako parky nebo jiné typy chráněných
oblastí, které zahrnují lokality pod přísnou ochranou, ale také obydlená území
s cíli péče o krajinu a trvale udržitelného rozvoje. Další část území byla
opuštěna během deseti let přechodu od roku 1990 vinou restitučního procesu nebo
nízké konkurenceschopnosti zemědělství za nových podmínek. V dalších oblastech
se výše příjmů ze zemědělství dále snižuje kvůli stoupajícím cenám za takové
vstupy, jako je energie, umělá hnojiva nebo pesticidy.
V kandidátských zemích
žije na zemědělských usedlostech větší procento obyvatelstva než v současné
Evropské unii. Věkový průměr tohoto obyvatelstva se zvyšuje a farmy obvykle ve
smyslu investic a technologie zaostávají za moderními farmami v Západní Evropě.
To představuje hrozivou výzvu pro Společnou zemědělskou politiku (CAP). Kdyby
byla nekriticky aplikována nereformovaná CAP, vyvolalo by to v zemědělství vlnu
slučování a následně nezaměstnanost venkovského obyvatelstva, což by si
vyžádalo obrovské zdroje na investice, které by mohly unést pouze banky nebo
externí investoři, a vzrůstající intenzita zemědělství by způsobila znečištění
spodních i povrchových vod a snížila by biologickou a krajinnou rozmanitost.
Nádavkem k tomu všemu by tím bylo způsobeno vytváření dalších přebytků
zemědělských produktů a celkové náklady by byly vyšší, než si současný rozpočet
Společenství může dovolit. Na druhé straně nízký příjem z tradiční zemědělství
nebo dokonce z organického zemědělství, může farmářům zaručit živobytí, pokud
bude podporován platbami za služby v rámci péče o krajinu a za tržní
infrastrukturu. Mnoho oblastí v kandidátských zemích by mohlo mít na Evropském
trhu výhodu ve smyslu hospodářské soutěže na základě úrovně ochrany krajiny,
zejména pokud bude kombinována s dalšími aktivitami, jako je lesnictví,
lesnické produkty a turistika.
Zavedením reformy
Společné zemědělské politiky a Nařízení SAPARD byly uskutečněny první kroky k
soustředění na cíl trvale udržitelného rozvoje venkova.
Kromě toho tržní podíl
produktů organického zemědělství v celé Evropské unii vzrůstá a zemědělci v
kandidátských zemích mají v tomto ohledu výhodu v hospodářské soutěži vzhledem
k lépe zachovalé půdě a tradičním zemědělským metodám.
Čeho
chceme dosáhnout?
Cíle Šestého
environmentálního akčního programu musí zahrnovat ochranu biologické a krajinné
rozmanitosti v rámcí sítě stanovišť Natura 2000 i mimo ni, a dále zabezpečování
trvale udržitelné, vysoce kvalitní obživy pro venkovské obyvatelstvo, které je
hlavním činitelem v úsilí o ochranu přírody.
Politický
přístup
Možná řešení zahrnují:
·
Označení signifikantní části kandidátských zemí
jako agroenvironmentální oblasti
·
Vyvinutí modelů rozvoje venkova, integrovaných s
ochranou přírody prostřednictvím péče o půdu a jejího trvale udržitelného
využívání (například IUCN kategorie VI péče o přírodní zdroje)
·
Subvence do zemědělství musí být zaměřeny na
prosazování organického zemědělství a jiných služeb pro ochranu půdy, stejně
jako rozvoj nezemědělských činností na farmách. Nástroj SAPARD je v tomto směru
dobrým krokem
·
Názor, že lokality Natura 2000 znamenají přísnou
ochranu, musí být změněn do té míry, že musí být možné tyto lokality trvale
udržitelným způsobem využívat. V případě některých travnatých území, lesů a
mokřadů je intervence v rámci péče o ně dokonce nezbytná pro udržení jejich
biologické rozmanitosti a zachování kapacity pro druhy.
Kdo
je zodpovědný?
EU:
·
Další vývoj zemědělské politiky ve směru rozvoje
venkova a trvale udržitelného využívání půdy
·
Integrace trvale udržitelné péče a rozvážného
využívání do ochrany stanovišť v síti Natura 2000
·
Zvyšování uvědomění venkovského obyvatelstva a
složek ochrany o synergiích mezi trvale udržitelným rozvojem venkova a ochranou
životního prostředí
Členské
státy:
·
Označení oblastí s vysokou hodnotou biodiversity
jako lokality Natura 2000 a jako agroenvironmentální oblasti. V kandidátských
zemích by to mohlo reprezentovat většinu jejich území, jako tomu je
v případě Rakouska. Tímto způsobem mohou za efektivních nákladů dosáhnout
cílů ochrany i sociálních a ekonomických cílů a současně se vyvarovat problémů,
spojených s implementací klasické Společné zemědělské politiky, která není již
ve střednědobém horizontu udržitelná
Místní
komunity:
·
Vyvinutí vize jejich rozvoje na základě potřeb
obyvatelstva, zisků z ochrany a trvale udržitelného využívání zdrojů a budoucí
konkurenceschopnosti.
Péče
o zdroje a odpadové hospodářství
Téma:
Hlavní výzvy spočívají v péči o vodu a půdu
Příklad, který je pro
kandidátské země typický, je skutečnost, že zodpovědnost vůči životnímu
prostředí velice zaostává. Je to "dědictví" minulého režimu. Nejznečištěnější
lokality jsou ty, které byly dříve využívány pro průmyslové a vojenské účely.
Všechny představují signifikantní hrozbu pro vodu a půdu. Aby národní a místní
vlády přitáhly investory, jsou nuceny akceptovat skutečnost, že je nemožné
převést tuto zodpovědnost na investora. Na národních a místních vládách tedy i
nadále spočívá zodpovědnost hrozivých rozměrů, kterou naprosto nejsou schopné
zvládnout, pokud budou odkázány pouze na své vlastní zdroje.
Dalším problémem je
neefektivní využívání půdy. To je názorně demonstrováno na městském plánování,
když mnoho rozsáhlých městských oblastí není připraveno na růst, který v
současné době zažívají, což má negativní dopady na životní prostředí a na
využívání zdrojů. Kromě toho, navigace řek a nevhodná protipovodňová ochrana,
zavedená v minulosti, způsobily snižování hladiny podzemní vody, zvýšenou
retenční kapacitu zaplavovaných oblastí, zhroucení přilehlých ekosystémů,
zvýšenou erozi řečiště atd. To vše přispělo ke strašlivým záplavám ve Střední
Evropě v letech 1997 a 1998.
Jednou z největších
výzev, kterým kandidátské země v současné době čelí, je zvýšená spotřeba a
spotřebitelství. To je přímý následek přechodu od centrálně plánované ekonomiky
k tržnímu kapitalismu. V euforii, která následovala po pádu komunismu, se spotřebitelství
stalo prakticky symbolem demokracie, a mohlo by trvat mnoho let, než se tento
nebezpečný trend změní. Hlavní problém, který s tímto tématem souvisí, je
problém odpadu z obalů.
Konečně vzhledem k
trendu, který se hlásí k historické tradici, a navzdory skutečnosti, že
v kandidátských zemích jsou platy dělníků stále podstatně nižší než
v Evropské unii, průmyslová odvětví, vyžadující mnoho pracovních sil,
zahrnující i těžký průmysl, se v kandidátských zemích dále rozvíjejí, přestože
v Evropské unii jsou postupně vyřazována. Přestože technologie, využívané v
těchto nových zařízeních, jsou moderní a méně znečišťující než staré
technologie, využívané v bývalých továrnách, jejich dopad na životní
prostředí je stále signifikantní. Kromě toho, jakmile platy v kandidátských
zemích překročí současný strop, průmyslová produkce se přesune jinam a zanechá
kandidátským zemím ekonomický a sociální problém, který může mít také negativní
dopady na životní prostředí.
Čeho
chceme dosáhnout?
Politické přístupy
musí prosazovat trvale udržitelné využívání zdrojů. To v praxi znamená
vynakládat všechny síly na snížení využívání neobnovitelných zdrojů a prosazení
využívání zdrojů obnovitelných.
Politický
přístup
Zvyšování uvědomění
spotřebitelů o dopadech jejich činností na životní prostředí je zřejmě až dosud
jediná efektivní metoda pro řešení tohoto tísnivého problému. Kromě toho musí
být prosazováno využívání biologicky rozložitelných a znovu použitelných obalů.
S ohledem na to může být výhodné, aby si členské státy zvolily možnost
upřednostnit recyklaci před ostatními řešeními (jako jsou například biologicky
rozložitelné materiály).
V zájmu zvýšení
efektivity využívání zdrojů v průmyslu musí být důkladněji prozkoumána koncepce
dematerializace. Existuje široký rejstřík přístupů, včetně čistší produkce,
využívání dostupnějších technologií (BAT; a zejména těch, které s sebou nenesou
nadměrné náklady - BATNEEC). Kromě toho musí být prosazováno využívání
dobrovolných dohod s průmyslem.
Z makroekonomického
hlediska existuje příležitost, spočívající v přesunutí produkce z průmyslu
na sektor služeb. Toto přesunutí by mělo být doprovázeno programy pro
rekvalifikaci pracovních sil a pozitivní podmínky pro podnikatele. Musí být
důkladněji prostudováno rozšíření Internetu pro ekonomické aktivity.
Konečně musí být
nalezeno funkční řešení problémů environmentálních zodpovědností z minulosti.
Je vyzkoušeno, že ekonomický rozvoj může být v oblastech, kde jsou efektivně
vyčištěny hnědé plochy, nesmírně urychlen. Doporučuje se, aby v rámci řešení
tohoto problému bylo uvažováno buď o využívání mechanismů pro kontrolu trhu,
jako jsou subvence, nebo o využívání finančních nástrojů Evropské unie včetně
Strukturálních fondů.
Kdo
je zodpovědný?
EU:
·
Podporování programů pro výměnu zkušeností a
odborných znalostí v oblasti dematerializace (snižování materiálové
náročnosti) včetně BAT a BATNEEC, které ovlivní modely spotřeby
·
Vývoj mechanismů pro finanční podporu na
vyčištění hnědých ploch
Členské
státy:
·
Prosazování přesunu z průmyslové produkce na
sektor služeb
·
Zvyšování uvědomění spotřebitelů o využívání
zdrojů a obalech
·
Implementace efektivní protipovodňové ochrany
Zdravé
životní prostředí
Bude vypracováno dodatečně Část iii:
soupis příspěvků kandidátských zemí
Úvod
V této části zprávy je
uveden soupis témat, která zmiňují různí činitelé v kandidátských zemích. Níže
uvedený seznam byl sestaven jako výsledek následujících aktivit:
·
Zasedání zástupců vlád kandidátských zemí,
týkající se Šestého environmentálního akčního programu, které se konalo 1.
června 2000 v Szentendre v Maďarsku
·
Návštěvy týmu pro vedení projektu v
kandidátských zemích
·
Příspěvky, které tento tým pro vedení projektu
obdržel prostřednictvím Web stránek, elektronickou poštou nebo jinými
komunikačními prostředky
Při
prohlídce níže uvedeného seznamu je nutné přihlížet k následujícím faktům:
·
Níže uvedený seznam nemůže být nahlížen jako
všezahrnující, protože ne všichni činitelé měli možnost k němu přispět (což
doplňuje i skutečnost, že období implementace projektu proběhlo v letních
měsících, kdy má mnoho lidí dovolenou)
·
Seznam není seřazen podle priorit, a témata,
zmíněná později, jsou tedy stejně významná jako témata, zmíněná dříve
·
Mezi činiteli nebyl shledán žádný konsensus.
Tento seznam je tedy pouze indikativní a nemůže reprezentovat mínění všech
činitelů v kandidátských zemích
·
Mnoho bodů bylo zmíněno více než jednou osobou a
v mnoha zemích. Jiné body byly zmíněny pouze jednou
·
Protože tým pro vedení projektu se nepokoušel
dosáhnout konsensu a názory různých činitelů se v některých případech lišily,
některé body mohou být protikladem jiných.
Seznam
příspěvků kandidátských zemí
Implementace
(významných) směrnic Evropské unie. V rámci lepšího
řešení specifických potřeb a priorit země a v zájmu prosazování nejméně
nákladných řešení musí být povolena větší flexibilita pro implementaci
finančních mechanismů Evropské unie.
Uvědomění a účast
veřejnosti. Musí být kladen důraz na zvyšování uvědomění
veřejnosti o ziscích, vyplývajících z environmentálních politik Evropské unie a
na spoluúčast veřejnosti při vládním rozhodování.
Zodpovědnost vůči
životnímu prostředí. Problém zodpovědnosti vůči životnímu
prostředí a množství kontaminovaných lokalit v přístupových zemích si může
vyžádat výjimečná řešení, zahrnující například nástroje na způsob amerického
Superfondu nebo výjimky z nových směrnic o skládkách.
Průmyslové
znečišťování. Politiky musí jednoznačně prosazovat opětné
využívání opuštěných průmyslových pozemků (hnědých ploch) jako protiklad ke
stavění na zelené louce.
Městské životní
prostředí. Musí být řešena problematika kvality městského
ovzduší. Musí být aktivně prosazována hromadná doprava.
Doprava.
Musí být dána priorita hromadné dopravě a železnicím (uvážit subvence) a
vyvážení modálních poměrů.
Ochrana přírody a
biodiversity. Musí být nalezen přístup, který odráží
specifika kandidátských zemí, aby bylo zachováno jejich přírodní dědictví a
ochráněna biodiversita za současného vyřešení touhy obyvatel venkova po
blahobytu.
Klimatická změna a
energie. Musí být prosazováno větší využívání
obnovitelných zdrojů energie, efektivnost využívání energie a implementace
plánů, týkajících se skleníkových plynů.
Rozvoj venkova.
Slepé kopírování Společné zemědělské politiky by vyústilo ve vážné sociální a
environmentální problémy.
Problematika integrace.
Zisky, které životní prostředí přináší ostatním sektorům (jako je vytváření
pracovních příležitostí, zvýšená konkurenceschopnost) musí být prostudovány,
lépe pochopeny a široce podporovány.
Nástroje pro
integraci: SEA, ekonomické nástroje, plánování.
Strategické hodnocení dopadů na životní prostředí musí být zavedeno jako
povinný nástroj pro integraci zájmů ochrany životního prostředí do sektorálních
politik. Ekonomické nástroje jsou v zemích Střední a Východní Evropy využívány
ve větším rozsahu, a tato zkušenost musí být dostupná pro Evropskou unii. Je
třeba uvážit přijetí daně z emisí oxidů uhlíku na úrovni Evropské unie.
Plánování má v kandidátských zemích dlouholetou tradici a tato zkušenost by
mohla být využita v celé Evropě.
IPPC.
Musí být nalezen přístup pro efektivní implementaci směrnice IPPC za nízkých
nákladů.
Institucionální
kapacita. Musí být kladen důraz na vybudování silných
institucí a na jejich kapacitu. Personální vybavení institucí pro ochranu
životního prostředí je v porovnání s jejich potřebami nedostatečné. Pro
posílení institucí je důležité získat pochopení veřejnosti a financování.
Trvale udržitelný
rozvoj. Trvale udržitelný rozvoj musí být lépe
stimulován pomocí vyvíjení strategií, rozvoje institucí a nových nástrojů.
Zdraví, sociální
otázky, ekonomika. Dopad životního prostředí na zdraví,
sociální oblast a ekonomiku musí být prostudován a lépe pochopen.
Účast podniků.
Podniky se musí zúčastnit dialogu s vládami a ostatními činiteli. Musí být prosazovány
koncepce řízení podniků s ohledem na ochranu životního prostředí.
Mezisektorální jednání.
Proces mezisektorálního jednání na úrovni celé Evropské unie napomůže
sektorální integraci v jednotlivých členských státech.
Politické nástroje.
Šestý environmentální akční program musí věnovat dostatečnou pozornost
předpisování nástrojů, které mají být využívány pro implementaci, včetně
nástrojů ekonomických, legislativních, institucionálních, vzdělávacích,
informačních atd., a zajistit, že tyto nástroje jsou vhodně kombinovány pro
podporování efektivní implementace politických cílů.
Ochrana přírody.
Současná legislativa Evropské unie neodráží potřeby všech zemí. Je zjevně
nezbytná větší flexibilita v implementaci stávající legislativy. Způsobem, jak
této flexibility dosáhnout, je možnost poskytovat pro některé druhy a
stanoviště, které jsou v Evropské unii chráněné, ale v některých
kandidátských zemích běžné, výjimky nebo úlevy.
Znečišťování přes
hranice. Silný důraz musí být kladen na to, aby
procedura Hodnocení dopadů na životní prostředí byla využívána na mezinárodní
úrovni pro případy s možným negativním dopadem na životní prostředí za
hranicemi. Dále musí být nalezen lepší způsob implementace mezinárodních dohod
v případech, kdy se jedná o citlivé otázky národní suverenity - možná
prostřednictvím mezinárodního dohlížecího výboru.
Klimatická změna.
I v nepřítomnosti dobře definovaných implementačních mechanismů pro Kyotský
protokol existují již dnes funkční řešení, jako je Uhlíkový fond. Tato řešení
musí být identifikována a implementována.
Zdraví.
Ohrožení lidského zdraví je stále více sociální a ekonomickou otázkou, spíše
než otázkou ochrany životního prostředí. Nejvíce je ovlivněno zdraví obyvatel s
životními standardy nižšími než je průměr v jejich zemi.
Provoz.
V oblastech s nízkou hustotou obyvatel, ale s vyhlídkami na populační růst,
musí plánování pečlivě vymezovat směry budoucího rozvoje. Se zvyšováním
ekonomické síly a životní úrovně zažívají některé kandidátské země tendenci
obyvatel hustěji osídlených oblastí stěhovat se dále od středů měst. To má
negativní dopad na provoz mezi městskými centry a předměstími.
Sektorální integrace.
Integrace zájmů ochrany životního prostředí do sektorálních politik se musí
odrážet také v rozpočtových návrzích vlády.
Regionální rozvoj.
Plánování musí být na vrcholu hierarchie plánování v regionech. Příkladem
úspěšné integrace ekologických a environmentálních zájmů do fyzického plánování
jsou Územní systémy ekologické stability v České republice a na Slovensku.
Regionální
rozvoj. Empirický důkaz naznačuje, že oblasti s čistým
životním prostředím nebo oblasti, které byly dříve zdevastované, ale nyní jsou
rekonstruované, zažívají vyšší ekonomický růst než znečištěné oblasti. Plány
pro ekonomický rozvoj regionů tedy musí integrovat ochranu životního prostředí
do svých hlavních politik.
Místní a regionální
environmentální problémy. Takzvaná "horká místa" jsou
ve vytváření politiky ochrany životního prostředí nahlížena jako důležitější
priority. Národní politiky tedy musí umožnit dostatečnou flexibilitu pro řešení
lokálních problémů.
Účast veřejnosti.
Jedním z klíčových komponentů vytváření úspěšné politiky pro ochranu životního
prostředí je pečlivá implementace principu účasti veřejnosti. Aarhuská úmluva
tedy musí být implementována co nejdříve.
Daňová reforma.
Jako jedna z možností musí být sledována reforma ekologických daní. Ideální by
bylo, kdyby daňová reforma byla mezinárodně sladěna.
Legislativní versus
jiné nástroje. Budoucí politické plánování se musí více soustředit
na využívání ekonomických nástrojů a méně na využívání nástrojů legislativních.
Jinými slovy, využívání legislativních a ostatních nástrojů musí být
vyváženější.
Institucionální rozvoj.
Zvláštní pozornost musí být věnována budování silných institucí na místní a
regionální úrovni.
Zpracování odpadních
vod. Protože většina území kandidátských zemí
náleží buď k povodí Baltského moře nebo k povodí Černého či Jaderského moře,
která jsou všechna ohrožena eutrofizací, celé území by z hlediska Směrnice o
zpracování odpadních vod teoreticky mohlo být označeno jako citlivá oblast.
Směrnice o vodě.
Protože implementace směrnic o vodě je pravděpodobně nejnákladnější částí
environmentální aproximace kandidátských zemí, jednou z klíčových priorit
Šestého environmentálního akčního programu musí být vodohospodářství.
Odpad.
Musí být kladen větší důraz na minimalizaci odpadu.
Voda.
Musí být implementován soubor dobře definovaných nástrojů s cílem omezit
spotřebu pitné i užitkové vody.
Implementační mechanismy.
Přístupů, které jsou příliš náročné z hlediska řízení a nákladů na technologie,
bychom se měli vyvarovat, a musí být hledány nové, levnější mechanismy.
Klimatická změna.
Musí být umožněny flexibilní mechanismy pro implementaci Kyotského protokolu.
Jaderná energie.
V Šestém environmentálním akčním programu bychom se měli vyhnout zmínce o
jaderné energii.
Energetika.
Musí být v největší možné míře prosazováno využívání obnovitelné energie.
Trvale udržitelný
rozvoj. Musí být vyvinuty nové systémy řízení pro
trvale udržitelný rozvoj. Tyto systémy musí být otestovány a uplatněny
v praxi.
Legislativa Evropské
unie. Šestý environmentální akční program musí
prosazovat přechod od technického přístupu k legislativě Evropské unie
k přístupu, který se soustředí na dopady na životní prostředí, včetně
trvale udržitelného rozvoje a integrace zájmů ochrany životního prostředí.
Občanská společnost.
Trvalá demokratizace, účast na rozhodování o otázkách ochrany životního
prostředí, společenská aktivita atd. jsou klíčovými stavebními bloky
efektivního environmentálního rozhodování.
Princip subsidiarity.
Zodpovědnosti musí být přeneseny na úroveň, která je z hlediska řešení
příslušných problémů nejlépe situována. Musí být vybudována kapacita struktur
na těchto úrovních.
Geneticky modifikované
organismy. Mezi Evropskou unií a ostatními zeměmi světa
musí být dosaženo mezinárodních dohod o geneticky modifikovaných organismech.
Zemědělství.
Kodex dobrých metod v oblasti ochrany životního prostředí musí být
implementován co nejdříve. Musí být ustavena atestace organických produktů pro
trh. Je třeba podporovat přesun od zemědělství k službám, včetně
zemědělské turistiky. Chudá půda by měla být zalesněna.
Zaměstnanost.
V oblastech s poškozeným životním
prostředím musí být prostudována možnost ustavení zón bezcelního obchodu.
Přeprava odpadu.
V zájmu lepšího využívání existujících kapacit pro recyklaci nebo likvidaci
odpadu musí být umožněno přepravování odpadu za hranice s dobře fungujícím
kontrolním mechanismem.
Zdaňování.
Musí být prozkoumána možnost zavedení daně z produkce.
Doprava.
Stávající služby pro hromadnou dopravu v městských oblastech musí být
podporovány subvencemi. Musí být poskytnuty pohnutky pro přesun větší části
dopravy ze silnic na železnice.
Informace.
Informační systémy pro kampaně pro zvyšování uvědomění a informovanosti
veřejnosti musí být široce podporovány.
Šestý environmentální
program versus Strategie pro trvale udržitelný rozvoj.
Tyto dvě strategie musí být těsně integrovány.
Klimatická změna.
Musí být jednoznačně určena budoucnost nukleární energie v Evropě.
Finanční mechanismy.
Finanční mechanismy Evropské unie musí být flexibilnější ve volbě politického
přístupu.
|