I-Zpravodaj COŽP

Kabinet env. studií

Centrum pro otázky životního prostředí UK

English

     

Souhrn návrhu 6. EAP Evropské unie

Souvislosti pro nový program

Zdravé životní prostředí je životně důležité pro dlouhodobou prosperitu a kvalitu života, a občané Evropy požadují vysokou úroveň ochrany životního prostředí. Budoucí ekonomický rozvoj a vzrůstající prosperita budou znamenat zvýšení tlaku na schopnost této planety trvale splňovat požadavky na zdroje nebo na absorbování znečištění. Environmentální standardy jsou současně hnací silou pro inovaci a nové obchodní příležitosti. Společnost musí celkově oddělit ekonomický růst od nepříznivých dopadů a degradace životního prostředí. Podniky musí vyvíjet své činnosti způsobem, který bude efektivnější z ekologického hlediska, jinými slovy musí dodávat stejně nebo více produktů s menším vstupem a menším objemem odpadu, a modely spotřeby musí být trvale udržitelnější.

V Evropské unii vyústilo třicet let politiky ochrany životního prostředí v souvislý systém řízené péče o životní prostředí. Pátý environmentální akční program (1992-1999), "K trvalé udržitelnosti", přijal nová opatření a širší závazek k integraci zájmů životního prostředí do ostatních politik. Globální hodnocení programu dochází k závěru, že přestože v některých oblastech bylo dosaženo pokroku v omezování úrovní znečištění, problémů jsme se nezbavili a životní prostředí bude chátrat dále, pokud:

·        nebude dosaženo pokroku v implementaci environmentální legislativy v členských státech;

·        nebude zlepšena a prohloubena integrace zájmů životního prostředí do ekonomických a sociálních politik, které jsou příčinou tlaků na životní prostředí;

·        aktéři a občané nepřijmou za své snahy o ochranu životního prostředí;

·        nebudou poskytnuty nové podněty k opatřením, zaměřeným na řešení řady vážných a trvalých environmentálních problémů, stejně jako mnoha dalších, které se objevují nově.

Tato souvislost vede ke strategickému zaměření Šestého akčního programu ochrany životního prostředí, v němž jsou efektivně stanoveny environmentální cíle a priority, které budou nedílnou součástí strategie Evropského společenství pro trvale udržitelný rozvoj. Program vymezuje hlavní priority a cíle pro politiku ochrany životního prostředí na příštích pět až deset let a podrobně specifikuje opatření, která mají být přijata.

Strategický přístup k dosahování cílů ochrany životního prostředí

Politika ochrany životního prostředí musí zaujímat inovační přístup a hledat nové způsoby spolupráce s nejširšími vrstvami společnosti.

Je třeba zlepšit implementaci stávající environmentální legislativy. Důrazné legislativní aktivity Evropského soudního dvora musí být kombinovány s podporami pro nejlepší metody a s politikou veřejných informací o "hanbě a slávě".

Je nezbytně třeba prohloubit integraci zájmů životního prostředí do ostatních politik, například veškeré politické iniciativy Komise musí být plně hodnoceny z tohoto hlediska. Pokrok by měl být měřen pomocí indikátorů.

Spolupráce s trhem prostřednictvím zájmů podniků a spotřebitelů přispěje k trvale udržitelnějším modelům výroby a spotřeby. Podniky by neměly být prostě penalizovány za selhání; měly by být zavedeny systémy pro odměňování dobrého jednání. Spotřebitelé potřebují informace, které by jim umožnily zvolit produkty, příznivé pro životní prostředí, a pak mohou ovlivňovat trh. Měly by být přiznávány státní subvence na metody, příznivé pro životní prostředí. Podniky musí být podporovány v inovaci, například pokud se chápou příležitostí, které nabízí využívání, vývoj a rozšiřování čistých technologií.

Jednotliví občané činí každodenně rozhodnutí, která mají přímý nebo nepřímý dopad na životní prostředí. Kvalitnější a snadno dostupné informace o životním prostředí a o praktických záležitostech povedou k vytváření vlastního názoru a snadnějšímu rozhodování.

Plánování využívání půdy a hospodářské rozhodování v členských státech může mít velký vliv na životní prostředí, protože vede k fragmentaci venkova a k tlakům na městské a pobřežní oblasti. Společenství může poskytovat podporu prostřednictvím prosazování nejlepších metod a využíváním Strukturálních fondů.

Tyto přístupy budou uplatňovány v celé šíři problematiky životního prostředí. Dále bude věnována zvláštní pozornost čtyřem prioritním oblastem činnosti.

Boj s klimatickou změnou

Cíl - stabilizovat atmosférické koncentrace skleníkových plynů na úrovni, která nebude vyvolávat nepřirozené variace zemského klimatu.

Vědci se shodují, že klimatická změna se odehrává a že lidská činnost způsobuje zvyšování koncentrací skleníkových plynů, které jsou příčinou tohoto problému. Klíčovou prioritou pro Šestý akční program ochrany životního prostředí bude ratifikace a implementace Kyotského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů o 8 % úrovně z roku 1990, kterého je třeba dosáhnout do období 2008-12. To musí být považováno za první krok k dlouhodobému cíli 70% snížení.

Příroda a biodiversita - ochrana jedinečného zdroje

Cíl - chránit a obnovovat funkčnost přírodních systémů a zastavit ztrátu biodiversity v Evropské unii i v celosvětovém měřítku. Chránit půdy před erozí a znečištěním.

Zdravé a vyvážené přírodní systémy jsou nezbytně důležité pro podporování života a funkčnosti společnosti. Tlaky, vyvolávané znečišťováním, trvale neudržitelným využíváním půdy a moře a ohrožováním biodiversity, musí být odčiněny. Klíčem k řešení hrozby znečištění je plná implementace environmentální legislativy. Drahocenné oblasti životního prostředí musí být chráněny programem Společenství Natura 2000, a ten musí být plně implementován. Rozšiřování ochrany na rozsáhlejší venkovské oblasti vyžaduje hlubší a efektivní integraci zájmů životního prostředí a biodiversity do zemědělství a do politik, zabývajících se krajinami, lesnictvím a vodohospodářstvím. Tato integrace musí být doplněna novými iniciativami, například na vyvinutí strategie pro využívání půdy pro Evropu. Musí být věnováno více pozornosti ochraně mořského životního prostředí.

Životní prostředí a zdraví

Cíl - dosáhnout takové kvality životního prostředí, kde úrovně znečišťujících látek, vyrobených člověkem, včetně různých druhů radiace, nevyvolají signifikantní dopady na lidské zdraví nebo nebudou lidské zdraví ohrožovat.

Stále přibývá důkazů, že lidské zdraví je skutečně ovlivňováno environmentálními problémy, které se vztahují ke znečištění ovzduší a vody, k nebezpečným chemikáliím a ke hluku. Je nezbytně třeba holistického a vyčerpávajícího přístupu k životnímu prostředí a zdraví, přičemž jádrem této politiky musí být předběžná opatrnost a předcházení rizikům, a dále musí být brány ohledy na zranitelné skupiny, jako jsou děti a staří lidé. V jednotlivých politických oblastech bude nezbytná implementace stávající legislativy i další činnosti.

Trvale udržitelné využívání přírodních zdrojů a hospodaření s odpady

Cíl - zajistit, že spotřeba obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nepřevýší únosnou kapacitu životního prostředí. Dosáhnout oddělení trendů  využívání zdrojů od ekonomického růstu pomocí signifikantního zvýšení efektivnosti využívání zdrojů, dematerializace ekonomiky a prevence vzniku odpadů.

Zdroje této planety, především obnovitelné zdroje jako je půda, voda, ovzduší a dřevo, jsou pod vážným tlakem ze strany lidské společnosti. Je zapotřebí strategie, zaměřené na opatření, jako jsou daně a podněty, pro zajištění trvale udržitelnějšího využívání zdrojů.

Objemy odpadů mají podle všech předpokladů i nadále stoupat, pokud nebude urychleně zahájena činnost pro nápravu této situace. Odpadová prevence bude klíčovým prvkem integrovaného přístupu výrobní politiky. Je zapotřebí dalších opatření na podporu recyklace a opětného zpracovávání odpadů.

Rozšíření Evropské unie

Implementace Šestého programu bude zahájena v souvislosti s rozšířením Evropské unie a následující opatření musí brát tuto širší perspektivu v úvahu.

Implementace environmentální legislativy Společenství bude ovšem pro kandidátské země hlavním úkolem, jehož splnění bude podporováno z finančních programů Společenství. Kandidátské země mají příležitost dosáhnout v ekonomickém rozvoji pokroku, který bude trvale udržitelný, a vyhnout se těm environmentálním problémům, kterým v současné době čelí západní Evropa.

V mezinárodním měřítku bude zásadně důležité, aby zájmy životního prostředí byly plně a náležitě integrovány ve všech aspektech externích vztahů Společenství. Životní prostředí musí vážně brát i mezinárodní organizace a jeho ochrana musí být patřičně podporována. Mezinárodní úmluvy, zejména ty, které se týkají klimatické změny, biodiversity, chemikálií a desertifikace, musí být podporovány a implementovány.

Politické plánování, založené na spoluúčasti a spolehlivých vědomostech

Široká účast aktérů bude hlavní podmínkou úspěšné implementace Šestého programu, a to v každém stadiu politického procesu od schvalování cílů po uvádění jednotlivých opatření v praxi. Spolehlivé vědecké poznatky a ekonomická hodnocení, spolehlivé a aktualizované údaje a informace o životním prostředí, a  konečně využívání indikátorů podpoří vypracování, implementaci a hodnocení environmentální politiky.

Navrhované rozhodnutí o Šestém akčním programu ochrany životního prostředí poskytne rozšířené Evropské unii směr, pohnutky a nástroje, které potřebuje pro vytvoření čistého a bezpečného životního prostředí. Do tohoto úsilí začlení občany i podniky a bude přispívat k trvale udržitelnému rozvoji.

 

Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu webmaster@czp.cuni.cz.
Copyright © 2003 Centrum pro otázky životního prostředí UK
Naposledy změněno: 18. 05. 2005