Příloha 2

 N á v r h ---------

 Z Á S A D Y

 zákona o poplatcích

 za vypouštění odpadních vod

 

Zásada č. 1

    Právnické nebo fyzické osoby oprávněné k podnikání,, které vypouštějí odpadní vody1) do vod povrchových, přesahující ve vybraných ukazatelích hodnoty uvedené v příloze č. 1 a č. 2 tohoto zákona (dále jen "znečišťovatelé"), platí za toto vypouštění poplatky. Cílem poplatku je finančně zainteresovat znečišťovatele na snížení znečištění (na výstavbě čistírny odpadních vod).

Odůvodnění:

     Je uplatňována obecně uznávaná zásada - "kdo znečišťuje, za znečištění platí". Zpoplatněny jsou ukazatele uvedené v příloze č. 1 tohoto zákona. Poplatek odčerpává ekonomické výhody, které mají znečišťovatelé, kteří čistírnu neprovozují, ve srovnání s těmi, kteří čistírnu provozují a vynakládají na čištění odpadních vod značné finanční prostředky. Cílem poplatku je finančně zainteresovat znečišťovatele na omezování znečištění odpadních vod a na výstavbě čistíren odpadních vod.

 Podle doposud platné úpravy2) jsou předmětem zpoplatnění hlavně "klasické druhy" znečištění. Povinnost placení poplatků je však třeba rozšířit i na ty druhy znečištění, které se kumulují v hydrosféře a jejichž škodlivost pro životní prostředí je zvlášť vysoká, zejména ve vztahu k lidskému zdraví. Návrh je v souladu s hlavní zásadou poplatkového systému, t.j. ekonomicky stimulovat snížení vypouštění těch druhů znečišťujících látek, jejichž vnikání do vod má být prioritně omezeno.

________________________________________________________________

1) § 22 zákona č.138/1973 Sb., o vodách

2) Nařízení vlády ČSSR č.35/1979 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství, ve znění pozdějších předpisů.

 

     Nedostatkem platného poplatkového systému je, že předmětem zpoplatnění je jen pět ukazatelů znečištění (biochemická spotřeba kyslíku - BSK5, nerozpuštěné látky, nepolární extrahovatelné látky - NEL, rozpuštěné anorganické soli - RAS a zjevná acidita nebo alkalita). Návrh zásad zákona proto zavádí další specifické ukazatele znečištění odpadních vod, a to:

 - celkový fosfor,

 - amoniakální dusík,

 - absorbovatelné organicky vázané halogeny (AOX),

 - vybrané kovy (rtuť, kadmium, olovo, chrom, nikl, měď).

 

    Poplatek se odvozuje z provozních nákladů u čistíren odpadních vod (ČOV) s kapacitou pro 5 000 ekvivalentních obyvatel (EO). Protože u ČOV jsou provozní náklady nepřímo závislé na velikosti čistírny, ze zdrojů se znečištěním přesahujícím 5 000 EO by se platil základní poplatek vyšší, než budou činit průměrné provozní náklady na odstraňování znečištění, a u zdrojů menších, nepřesahujících znečištění od 5 000 EO by se naopak platil základní poplatek nižší než budou činit průměrné provozní náklady. Města a obce nad 5 000 EO představují v ČR 85-90% celkového množství komunálního znečištění podle chemické spotřeby kyslíku (CHSK). Tím se dosáhne stavu, že bude ekonomicky stimulována především výstavba ČOV u větších zdrojů, což se ve všech vyspělých státech považuje za racionální přístup k řešení ochrany vod před znečištěním.

     Poplatky za BSK5 se nahrazují poplatky za chemickou spotřebu kyslíku stanovenou dichromanovou metodou (CHSKCr) . Nynější stav finančně stimuluje jen odstraňování biologicky lehce odbouratelných látek, zatímco zpoplatnění nepodléhají látky biochemicky rezistentní. Přitom právě tyto látky jsou obecně považovány za škodlivější. Je nutno zdůraznit, že ukazatel CHSK podchytí i stávající BSK5. U chemické spotřeby kyslíku pak jde navíc i o chemický rozbor s vyšší mírou reprodukovatelnosti.

 

 

 

     Zrušuje se povinnost placení poplatků za zjevnou aciditu nebo zjevnou alkalitu, které běžné způsoby čištění odpadních vod zcela vyloučí.

 

     S výjimkou AOX jsou poplatky za nově zpoplatněné ukazatele odvozeny taktéž z provozních nákladů na jejich čištění.

 Poplatek se bude platit od stanovené minimální hranice znečištění tak, aby nepostihoval drobné znečišťovatele, kteří sice představují početně velkou skupinu, ale jejichž zpoplatnění by bylo finančně a administrativně náročnější, než efekt tím získaný.

     Hranice zpoplatnění odpovídají velikosti zdroje znečištění charakterizované zhruba následujícím počtem ekvivalentních obyvatel:

CHSK 150 EO bez čištění 1 200 EO při zákl. čištění

fosfor celk. 7,3 tis.EO bez čištění 10,4 tis.EO při zákl. čištění

dusík /NH4/ 5,2 tis.EO bez čištění 7,4 tis.EO při zákl. čištění

 Poplatky jsou v současné době příjmem Státního fondu životního prostředí /viz zákon ČNR č. 388/1991 Sb./ a jsou využívány k podpoře financování výstavby čistíren odpadních vod. V tomto ohledu návrh zákona nepředpokládá změny.

 

Zásada č. 2

     Poplatek tvoří základní poplatek a přirážka k němu. Základní poplatek se stanoví vynásobením množství znečištění v příslušném ukazateli v kilogramech za rok sazbou za jednotku znečištění v Kč. Způsob výpočtu je uveden v příloze č.2 tohoto zákona. Pro roky l996 až l997 poplatek za dusík amoniakální, fosfor celkový,  AOX a těžké kovy činí 50 % vypočtené částky. Výše přirážky je úměrná míře překročení ukazatelů I stanovených nařízením vlády ČR č.171/1992 Sb., nebo, pokud tam nejsou obsaženy, míře překročení hodnot ukazatelů uvedených v příloze č. 3 tohoto zákona.

     Přirážka se vypočítá ze základního poplatku. Činí jednu pětinu procentního podílu, o který přesahuje koncentrace vypouštěných odpadních vod hodnoty stanovených ukazatelů. Přirážka se vypočítá pro každý ukazatel zvlášť.

Varianta I. : Její horní hranice není omezena.

Varianta II. : Horní hranice přirážky je omezena 2O %

 základního poplatku.

Odůvodnění:

     Účelem základního poplatku je odčerpání ekonomické výhody těch znečišťovatelů, kteří nemají náklady s provozováním čistírny, oproti znečišťovatelům, kteří odpadní vody čistí alespoň na základní úroveň odpovídající současnému stavu techniky a na toto čištění vynakládají finanční prostředky. Zaplacením základního poplatku jsou náklady toho, kdo čistí, a toho, kdo nečistí, stejné. Základní poplatek je v souladu se zákonem ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., uznáván jako nákladová položka. Výpočet základního poplatku a sazby poplatku jsou stanoveny v příloze č. 2 zákona.

 Sazby za jednotku znečištění se předkládají ve variantách předpokládané cenové úrovně roku l996 a cenové úrovně roku l998.

 Propočty v právním a ekonomickém rozboru jsou provedeny podle sazeb roku l996. Aby odpovídaly sazbám podle varianty l998 je nutné propočty násobit koeficientem l,l6, tzn., že budou o l6% vyšší.

 

 Vzhledem k tomu, že účinnost zákona se předpokládá až od l.l.l996, doporučuje se, aby byly použity sazby pro rok l998.

     Přirážka je stanovena procentně od základního poplatku jako dosud. Jejím smyslem je ekonomicky postihnout znečišťovatele , kteří své odpadní vody nečistí nebo čistí nevyhovujícím způsobem a překračují ukazatele obecně stanovené úrovně čištění v současném stupni technického pokroku, stanovené nařízením vlády č.171/92 Sb., kterým se stanoví ukazatele přípustného stupně znečištění vod. Zaplacením přirážky jsou náklady toho, kdo nečistí, ve srovnání s tím, kdo čistí, o tuto přirážku vyšší. Navrhuje se , aby přirážka činila jednu pětinu procentního podílu, o který přesahuje koncentrace vypouštěných odpadních vod hodnoty stanovených ukazatelů.

 

 Horní hranice přirážky je předkládána ve variantách, a to :

varianta I - stanovovat přirážku bez horního limitu

varianta II - stanovit pro přirážku horní limit 2O % základního

 poplatku.

 Varianta I je velmi progresivní, ale bude působit tvrdě na některá odvětví průmyslu, zejména na průmysl papíru a celulózy. Jako příklad je možno zvolit SEPAP Štětí se sulfátovou výrobou buničiny. Při úrovni znečištění roku l994 a sazbách navrhovaných pro rok l996 by podnik platil:

poplatek za CHSK 52,136 mil. Kč

poplatek za AOX 50,250 mil. Kč

poplatek za AOX 322,605 mil. Kč (hrazeno ze zisku)

-----------------------------------------

C e l k e m 424,991 mil. Kč

Přitom podnik platil v roce l989 úplaty l4,6 mil. Kč a v roce l994 předpokládá 6,l mil. Kč. Tato varianta by měla pro tento podnik pouze sankční efekt.

 U a.s. BIOCEL Paskov představuje zvýšení plateb cca l8O mil. Kč z dnešních cca 2O mil. Kč na cca 2OO mil. Kč, z toho 4O % (to je 8O mil. Kč) placených ze zisku tvoří přirážka, což je pro podnik neúnosné.

 Varianta II limituje přirážku 2O % základní úplaty, což je stimulační vzhledem k platbě přirážky ze zisku a přitom toto opatření nepůsobí "likvidačně" na průmyslové podniky. Poplatek i při 2O % limitu přirážky zůstává motivačním a postačuje motivovat i malé znečišťovatele od cca 5OO EO.

     Pro stanovení základního poplatku a přirážky je rozhodné roční množství vypouštěných odpadních vod a koncentrace znečištění v příslušném ukazateli znečištění. Objem v m3 za rok se zjistí podle měření a na základě provozní dokumentace znečišťovatele. Pro zjišťování koncentrace je směrodatný rozbor osmihodinového slévaného vzorku odpadní vody, odebíraného v hlavní směně3), pokud vodohospodářský orgán pro tento účel nestanoví jiný způsob zjišťování. Stanovení všech ukazatelů znečištění se provádí ze slévaného vzorku po jeho dokonalém promísení (homogenizaci), vzniklého smísením stejných objemů vypouštěných vod odebíraných v intervalu nejdéle jedné hodiny. Rozbor vzorků pro stanovení úplat provádí laboratoř, jejíž kvalita práce je podrobena soustavné vnější kontrole.

     Pokud se jedná o kampaňovou výrobu, je pro zpoplatnění rozhodná koncentrace zpoplatněné škodliviny a objem odpadních vod zjištěný v období kampaně, poplatek za kampaňové období se vypočítává odděleně od poplatku za zbývající část roku. Výsledný poplatek je součtem poplatku za kampaňové období a za zbytek roku.

________________________________________________________________

3) § 5 odst. l nařízení vlády ČR č. l7l/l992 Sb., kterým se stanoví ukazatele přípustného stupně znečištění vod.

 

Zásada č. 3

     Poplatek se neplatí za množství znečištění obsažené v odebrané vodě. Odečet se provede na základě žádosti znečišťovatele podložené rozborem.

Odůvodnění:

    Předmětem zpoplatnění nebude znečištění, které znečišťovatel nezpůsobil vlastní činností, pokud o to znečišťovatel požádá. Vzhledem k tomu, že množství odebraného znečištění v některých případech je nepatrné, ponechává se na zvážení znečišťovatele, zda odečet odebraného znečištění má pro něj ekonomický význam. Při stanovení a vyúčtování poplatků se bude požadovat, aby znečišťovatel odečet tohoto znečištění dokumentoval rozborem odebrané vody provedeným laboratoří, jejíž kvalita práce je podrobena soustavné vnější kontrole a výpočtem odebraného množství zpoplatněných škodlivin ve vodě na základě objemu ročního odběru vody zjištěného měřením a z provozní dokumentace.

 

Zásada č. 4

 O výši poplatku rozhoduje, poplatek vybírá a vymáhá Česká inspekce životního prostředí (dále jen "inspekce"). Poplatek se platí zálohově stejnými měsíčními splátkami. Po skončení roku se provede doúčtování. Odvolacím orgánem proti rozhodnutí o poplatku je Ministerstvo životního prostředí České republiky.

 

Odůvodnění:

     V současné době výpočet úplat a jejich změny provádějí správci vodohospodářsky významných toků, tj. a.s. Povodí, formou určení úplaty podle nařízení vlády ČSSR č.35/1979 Sb. A.s. Povodí nejsou správními orgány a jimi vydané určení úplaty není správním rozhodnutím. Proto je třeba stávající systém změnit ve prospěch vyšší právní závaznosti tak, aby se poplatky a jejich doúčtování stanovovaly správním rozhodnutím.

 Výši poplatku si vypočte znečišťovatel podle předpokládaného množství vypouštěného znečištění v běžném roce a oznámí ho ve stanoveném termínu inspekci. Ta zahájí správní řízení a vydá rozhodnutí o výši poplatku. Pokud dojde k významným změnám množství nebo jakosti vypouštěných odpadních vod oproti skutečnostem uvedeným v rozhodnutí o poplatku, např. uvedení čistírny odpadních vod do provozu, havárie na čistírenských zařízeních , změny ve výrobě, zastavení výroby apod., oznámí znečišťovatel tyto skutečnosti inspekce jako podklad pro změnu rozhodnutí o poplatku a výši měsíčních splátek.

 Inspekci bude nutno personálně posílit cca o 24 pracovníků, kteří se v současné době agendou zabývají na Povodích. Výhodou bude, že agenda poplatků bude soustředěna na 9 inspektorátech a vyčleněním pracovníků pouze pro tuto agendu bude možné docílit specializace, a tím i dobré úrovně. Kontrolní činnost inspekce tím nebude dotčena. Náklady na činnost inspekce spojené s těmito poplatky představují 6 mil. Kč ročně na neinvestiční prostředky, jednorázové investiční vybavení činí rovněž 6 mil. Kč. Tyto prostředky budou hrazeny ze státního rozpočtu. Roční poplatky za rozbory vod ve výši 2O mil. Kč budou hrazeny ze Státního fondu životního prostředí.

 Poplatek se platí inspekci, která jej převede Státnímu fondu životního prostředí. Platí se zálohově měsíčními platbami. Po uplynutí kalendářního roku se provede vyúčtování zaplacených záloh se skutečností poplatků vypočtených podle skutečného vypuštěného znečištění. Poplatek je podle zákona č. 388/1991 Sb. příjmem Státního fondu životního prostředí.

    Do konce ledna běžného roku oznámí znečišťovatelé inspekci skutečnosti rozhodné pro doúčtování poplatku za minulý rok. Inspekce podklady přezkoumá a ve lhůtě 2 měsíců vydá rozhodnutí.

 

Zásada č. 5

 Znečišťovatelům, kteří prokazatelně zahájili práce na výstavbě nebo dostavbě ČOV nebo jiného zařízení investičního charakteru ke snížení množství znečištění ve vypouštěných

odpadních vodách na úroveň stanovenou příslušným vodohospodářským orgánem, nebo pro tento účel smluvně sdružili prostředky, se odkládá placení 80 % ročně vyměřeného celkového poplatku za vypouštění těchto odpadních vod, nejvýše však do výše prokázaných investičních nákladů výstavby v daném roce. O odkladu včetně stanovení podmínek rozhodne na základě žádosti znečišťovatele Česká inspekce životního prostředí. V případě, že znečišťovatel nesplnil stanovené podmínky, musí odloženou částku na základě rozhodnutí doplatit. Splnil-li stanovené podmínky, doplacení odložené částky se mu rozhodnutím promine.

Odůvodnění:

     Jde o zásadu, která již byla v principu zavedena zákonem ČNR č. 281/1992 Sb., umožňující znečišťovateli využít část poplatků na výstavbu ČOV. Dle stávající úpravy je odklad stanovený 60 % úplat, pokud plátce buduje zařízení, které sníží znečištění vypouštěné do toků na úroveň stanovenou vodohospodářským orgánem.

     Aby realizací akce znečišťovatel neušetřil na poplatcích více než investuje, přiznává se mu celkový odklad poplatků jen do výše investičních nákladů (dříve náklady investiční výstavby hlavy I-XI). Lhůta pro odklad bude vázána na termín zahájení a dokončení prací na výstavbě ČOV. Zahájení se dokladuje zápisem do stavebního deníku, dokončení rozhodnutím o kolaudaci stavby. Plátce převede odloženou finanční částku z poplatku ze svých nákladů na zvláštní účet, ze kterého bude danou akci financovat.

     Vrácení poplatku v případech, kdy nesplní podmínky odkladu, má zabránit spekulacím s placením poplatků a docílit, aby stavby čistíren byly dokončovány bez zbytečných průtahů v termínech stanovených ve stavebním povolení vodohospodářským orgánem.

 

Zásada č. 6

     Účinnost zákona se navrhuje od 1.1.1996.

Odůvodnění:

 Je nutné, aby nová právní úprava nabyla účinnosti co nejdříve. Současně je však potřebné poskytnout jak znečišťovatelům, tak i České inspekci životního prostředí a správcům vodních toků nezbytný čas na přípravu /např. doplňování podkladů, vybavení laboratoří atd./.

 

 

 Příloha č. 1

 K zásadám zákona o poplatcích

 za vypouštění odpadních vod

 

Zpoplatněné ukazatele znečištění

1) Organické látky charakterizované chemickou spotřebou kyslíku  (CHSK) stanovenou dichromanovou metodou podle ČSN 83 0540,  část 9.

2) Nerozpuštěné látky (NL) stanovené podle ČSN 83 0540, část 3.

3) Rozpuštěné anorganické soli (RAS) stanovené podle ČSN 83 0540,

 část 3.

4) Nepolární extrahovatelné látky (NEL) stanovené podle ČSN 83 0540,

 část 4.

5) Fosfor celkový stanovený podle ČSN 83 0540, část 14 b.

6) Dusík amoniakální (N-NH4) stanovený podle ČSN 83 0540, část 10.

7) Adsorbovatelné organicky vázané halogeny (AOX) stanovené podle  normy ISO 9562:1989.

8) Rtuť stanovená podle ČSN 83 0540, část 24.

9) Kadmium stanovené podle ČSN 83 0540, část 20.

10) Olovo stanovené podle ČSN 83 0540, část 21.

11) Chrom celkový stanovený podle ČSN 83 0540, část 22.

12) Nikl stanovený podle ČSN 83 0540, část 23.

13) Měď stanovená podle ČSN 83 0540, část 17.

 

 

 Příloha č. 2

 K zásadám zákona o poplatcích  za vypouštění odpadních vod

 SAZBY PRO VÝPOČET ZÁKLADNÍHO POPLATKU A LIMITY ZPOPLATNĚNÍ

I. Výše základního poplatku za vypouštění odpadních vod se u každého zpoplatněného ukazatele vypouštěného v množství nad stanovený limit znečištění stanoví vynásobením sazby základního poplatku v korunách za kilogram množstvím ročně vypouštěného znečištění v kilogramech za rok.

_________________________________________________________________

II. SAZBA Ukazatel není

UKAZATEL Kč/kg zpoplatněn,

 nedosahuje-li

 var.I. var.II.

 úroveň úroveň kg/rok nebo mg/l

 r.1996 r.1998

_________________________________________________________________

1) CHSK

 a) pro čištěné odp.vody4) 8 9 10 000 40

 b) pro nečištěné odp.vody4) 16 18 6 000 40

_________________________________________________________________

2) nerozpuštěné látky5) 1,5 1,8 10 000 30

_________________________________________________________________

3) RAS 0,9 1 20 000 1000

_________________________________________________________________

4) NEL 600 700 500 3

_________________________________________________________________

5) fosfor celkový 70 80 4 000 3

_________________________________________________________________

6) dusík amoniakální 40 47 15 000 15

_________________________________________________________________

7) AOX 750 870 10 0,1

_________________________________________________________________

8) rtuť 15 000 17 400 0,2 0,002

_________________________________________________________________

9) kadmium 3 800 4 400 1 0,05

_________________________________________________________________

lO) olovo 1 200 1 400 5 0,1

_________________________________________________________________

ll) chrom 750 870 5 0,5

_________________________________________________________________

12) nikl 750 870 7,5 0,5

_________________________________________________________________

l3) měď 750 870 10 0,5

_________________________________________________________________

 

 

4) Čištěné odpadní vody jsou vody vyčištěné v biologickém stupni ČOV v ukazateli BSK5 minimálně na hodnoty stanovené nařízením vlády č.171/92 Sb. nebo pokud zde nejsou obsaženy, na hodnotu BSK5 40 mg/l.

 

5) Placení poplatku za tento ukazatel podléhají pouze znečišťovatelé, kteří :

 a) neplatí poplatek za CHSK, ale přesahují limit pro  zpoplatnění NL, nebo

 b) vypouštějí v odpadních vodách více NL, než činí pětinásobek  množství zpoplatněné CHSK.

 

 Příloha č. 3

 K zásadám zákona o poplatcích

 za vypouštění odpadních vod

 

 

Pokud pro určitý druh odpadních vod v nařízení vlády ČR č. 171/1992 Sb. nejsou uvedeny ukazatele I., platí pro výpočet přirážky tyto hodnoty :

 

 


┌─────────────────────────────┬─────────────────────────────────┐

                                                             

│ UKAZATEL                         DOPLŇUJÍCÍ HODNOTA v mg/l  

│ ----------------------------│---------------------------------│

│ 1)  CHSK                                200                 

                                                             

│ 2)  nerozpuštěné látky                   40                 

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 3)  RAS                               1 500                 

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 4)  NEL                                   5                 

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 5)  fosfor celkový                        5                 

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 6)  dusík amoniakální                    25                 

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 7)  AOX                                   0,1               

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 8)  rtuť                                  0,005             

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 9)  kadmium                               0,1               

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 10) olovo                                 0,25              

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 11) chrom                                 0,5               

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 12) nikl                                  0,5               

├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤

│ 13) měď                                   0,5               

│-----------------------------│------------------------------- 

└─────────────────────────────┴─────────────────────────────────┘